Alla ämnen
Bioenergi i industri

NCC i Norge asfalterar med träolja från skogsindustrin

NCC i Norge asfalterar med träolja från skogsindustrin
Grete Aspelund, chef för NCC Industry. Foto: NCC

Den 8 augusti använde NCC i Norge asfalt som är producerad med en metod som reducerad större delen av utsläppen av fossil koldioxid. Det är en milstolpe för norskt vägbyggande och den första asfalteringen med den nya typen av asfalt skedde i Kristiansand på uppdrag av Kristiansand kommun. Den nya metoden ersätter alla fossila bindemedel med en restprodukt från skogsindustrin i form av träolja.

– Det här är ett genombrott i vår bransch. NCC är stolta över att ligga i framkant av utvecklingen som gör att vi kan lägga asfalt nästan helt utan koldioxidutsläpp. Vi har testat produkten i vårt laboratorium under lång tid och garanterar att kvaliteten när vi tillverkar den nya asfalten är minst lika bra som traditionella asfaltsorter, säger Grete Aspelund, chef för NCC Industry.

Trä ersätter olja

NCC:s asfaltverk i Kristiansand använder sedan tidigare träpellets som bränslekälla, vilket minskade koldioxidutsläppen från eldningen i verket med nästan 80 procent när det infördes. Produktionsmetoden för den nya typen av asfalt som nu ser dagens ljus har utvecklats i NCC:s laboratorium.

– Enkelt uttryckt ersätter vi fossil olja med träolja baserad på restavfall från skogsindustrin. På så sätt uppnås tre saker: Vi tar bort oljan och bidrar till att säkerställa att allt trä tas tillvara. Skogen absorberar också koldioxid från atmosfären, vilket fångas upp i träet som vi använder i den nya typen av asfalt, vilket ger ytterligare en viktig klimatnytta, säger Helga Fridgeirsdottir, chef för NCC:s asfaltlaboratorium.

Först ut i Kristiansand

De första 150 metrarna av den nya typen av asfalt lades den 8 augusti på Rabbersveien i Kristiansand, på uppdrag av en mycket positiv Kristiansand kommun.

– Kristiansands kommun kommer att gå till historien som värdkommun för den första vägen med en asfalt där nästan alla koldixidutsläpp har tagits bort. Denna asfalt är något dyrare att producera, så det är viktigt att staten, länen och kommunerna har tydliga klimatkrav när de köper in asfalt. Då kan vi relativt snabbt uppnå betydande koldioxidminskningar i transportsektorn, säger Magnus Homme, driftsingenjör på Kristiansand kommun.

De första 150 metrarna av den nya typen av asfalt lades den 8 augusti på Rabbersveien i Kristiansand, på uppdrag av en mycket positiv Kristiansand kommun.
De första 150 metrarna av den nya typen av asfalt lades den 8 augusti på Rabbersveien i Kristiansand, på uppdrag av en mycket positiv Kristiansand kommun. Foto: NCC De första 150 metrarna av den nya typen av asfalt lades den 8 augusti på Rabbersveien i Kristiansand, på uppdrag av en mycket positiv Kristiansand kommun.

– Det är fantastiskt att NCC nu lägger asfalt nästan helt utan koldioxidutsläpp. Norska Statens Vegvesen har arbetat målmedvetet och långsiktigt för att minska utsläppen av växthusgaser i våra asfaltentreprenader och det ser vi nu resultatet av. Det faktum att koldioxidutsläppen är viktiga för vem som får kontraktet gör att entreprenörerna hittar lösningar som minskar utsläppen och den asfalt som NCC lägger i Kristiansand är ett bra exempel, säger Thor Asbjørn Lunaas, teamledare för asfalt på norska Statens vegvesen.

Betydande utsläppsminskningar de senaste åren

År 2020 var koldioxidutsläppen 62 kg för varje ton asfalt som lades ut på norska riksvägar. Prognosen för 2024 är 33 kilo koldioxid för varje ton asfalt1). Det är nästan en halvering på fyra år.

– Vi vill att stat och kommun ska ställa höga krav på våra leverantörer. Om all asfalt som produceras i Norge 2023 baseras på den här nya tekniken skulle vi minska koldioxidutsläppen med nästan 400 miljoner kilo. 150 meter väg i Kristiansand kan verka obetydligt, men det visar vad som är möjligt och är i praktiken starten på en ny era i vår bransch, säger Aspelund.

I framtiden kommer alltså en allt större del av den nya asfalten att vara praktiskt taget fri från CO2-utsläpp.

Faktaruta

• Miljövarudeklarationen (EPD) för den nya typen av asfalt har upprättats i enlighet med gällande branschstandarder. Dokumentationen är tredjepartscertifierad och i enlighet med ISO 14025-standarden samt EN 15804+A2.

• NCC:s nya produktionsmetod bygger på 40 procent återvunnen asfalt och 60 procent ny asfalt. Den nya asfalten innehåller ett biogent bindemedel baserat på restprodukter från skogsindustrin (träolja) istället för ett fossilbaserat bindemedel (bitumen).

• Återvunnen asfalt innehåller en del bitumen, men klimatbokföringsmässigt är detta redan registrerat (man räknar inte samma krona två gånger).

• Träoljan kommer från tallar och är en restprodukt från papperstillverkning.

• Utsläppen från fordonet som används vid asfalteringen ingår inte i beräkningen.

• Om vi inkluderar detta kommer den positiva effekten av koldioxidinfångningen i träet ändå att överstiga detta.

• Vid tillverkningen av ett genomsnittligt ton asfalt släpps 44 kilo CO2 ut. På den 150 meter långa sträckan i Kristiansand har 90 ton asfalt lagts ut. Användningen av den nya typen av asfalt här motsvarar alltså en utsläppsminskning på nästan 4 ton CO2.

• År 2023 producerades 5,8 miljoner ton asfalt i Norge2). Om vi ersätter all bitumen med ett biogent bindemedel får vi en minskning på 440 miljoner kg CO2.

 

Andra CO2-reducerande åtgärder i NCC:s asfaltsproduktion

• NCC har arbetat med CO2-reducerande åtgärder i asfaltsproduktionen i över 15 år:

• NCC har utvecklat en metod som effektivt producerar lågtempererad asfalt.

• NCC använder träpellets som bränslekälla vid utvalda fabriker, bland annat i Kristiansand.

• NCC sparar naturresurser genom att använda återvunnen asfalt i nyproduktion.

• NCC använder torrstensmassor eftersom det gör att torkprocessen blir så kort som möjligt.

Kommunala miljökrav

Kristiansand kommun ställer idag klimat- och miljökrav i sina avtal. Det handlar bland annat om krav på användning av lågtempererad asfalt, återanvändning av asfalt vid produktion av ny asfalt och premiering av låga utsläpp vid asfaltsproduktion. Förutom prisuppgifter måste leverantörer dokumentera CO2-utsläpp och ett tillägg läggs till priset för varje kilo CO2-utsläpp. Förutom god kvalitet och ett lågt pris kommer det därför också att löna sig för leverantörerna att ha låga CO2-utsläpp.

1) https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18092820/statens-vegvesen-har-halvert-co2-utslippene-fra-asfalt-siden-2020?publisherId=17847490&lang=no

2) https://www.eba.no/arsrapporten-2023/forretningsomradene/forretningsomrade-vei-og-jernbane/

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy