Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

Nytt i Svebiobloggen: Varför ska vi subventionera tunga hybridbilar?

En laddhybrid kan i praktiken dra mer än dubbelt så mycket diesel eller bensin som uppges i försäljningsreklamen och i de officiella värden som ligger till grund för de subventioner som ges till dessa bilar. Medelförbrukningen för en BMW 330e kan vara hela 227 procent högre i verklig körning än i den ”officiella förbrukningen”, enligt en tysk sajt som kartlägger bilars verkliga förbrukning.

Om detta stämmer borde man ta sig en ordentlig funderare på om man ska ge stöd till de här bilarna i det förslagna bonus-malussystemet. Varför ska alla köpare av vanliga mindre bilar vara med och subventionera tunga laddhybrider som till stor del går på fossila bränslen och drar lika mycket som en normal bil?

Den tyska sajten Spritmonitor försöker ta reda på hur mycket drivmedel bilar drar i verkligheten. Det gör man genom att ta in rapporter från bilister om deras bränsleförbrukning. Bilförare som håller reda på exakt förbrukning genom att läsa av sina färddatorer eller som bokför sina inköp på macken skickar in data till Spritmonitor. Vi har alla någon bilpedant i bekantskapskretsen, så vi vet att det finns pålitliga data där ute. Det handlar inte om statistik som skulle godkännas som en vetenskaplig undersökning, men sannolikt är dessa siffror tillräckligt bra och tillräckligt pålitliga. Några tusen tyska bilister kan inte ha fel.

Läs hela blogginlägget

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy