Den gröna fraktkorridoren mellan Åbo och Stockholm tog än en gång ett viktigt steg framåt då Valios produkter började transporteras med biobränsle över Östersjön i början av maj, på Viking Glory och Viking Grace. Den gröna sjöfrakten hjälper Valio att uppnå en helt koldioxidneutral mjölkkedja till år 2035.
Den gröna fraktkorridoren mellan Åbo och Stockholm tog än en gång ett viktigt steg framåt då Valios produkter började transporteras med biobränsle över Östersjön i början av maj, på Viking Glory och Viking Grace. Den gröna sjöfrakten hjälper Valio att uppnå en helt koldioxidneutral mjölkkedja till år 2035.
Flytande biogas
Sedan början av maj har Valios produkter transporterats från Finland till Sverige på ett fossilfritt sätt ombord på Viking Line. För sjöfartsdelen av transportkedjan från Åbo till Stockholm står Viking Lines klimatsmarta fartyg Viking Glory och Viking Grace, som använder biobränsle tillverkat av avfall (LBG eller Liquefied Biogas) för att transportera Valios produkter. Biobränslet producerar cirka 90 procent mindre växthusgasutsläpp jämfört med användningen av fossila bränslen.
Fossilfri sjöfart ovanligt
– Fossilfri sjöfart är fortfarande sällsynt – globalt utgör den bara cirka 0,1 procent av sjötrafiken. Sjöfartens gröna övergång är dock möjlig här och nu, vilket Valios val gällande fossilfria sjötransporter på våra fartyg bevisar. Vi hoppas att allt fler av våra fraktkunder väljer biogas för sina transporter, säger Viking Lines fraktdirektör Harri Tamminen.
Transportkedjan för Valios produkter till Sverige börjar vid företagets verksamhetsställen runtom i Finland.
– Vi arbetar målmedvetet för att minska våra utsläpp i hela värdekedjan. Vi är stolta över att våra väg- och sjötransporter från Finland till Sverige nu är 100 procent fossilfria. Detta är ett steg mot en helt koldioxidneutral mjölkkedja år 2035, berättar Valio Sveriges hållbarhetschef Anette Björnlund.
Grön sjökorridor med biobränsle
En grön sjökorridor är under utveckling mellan Åbo och Stockholm till år 2035, och en viktig del av arbetet är att öka andelen biobränsle som används på Viking Lines fartyg. Projektet involverar bland annat hamnarna i Åbo och Stockholm. Cirka 90 procent av all frakt från Finland till Sverige går via sjövägen.
Förutom Valio har även Orkla-koncernen valt Viking Lines gröna sjöfrakt och de transporterar Felix-ketchup från Sverige till Finland med biogas.
Förutom fraktkunderna erbjuds även Viking Lines övriga resenärer samt konferenskunderna möjligheten att köpa biogas motsvarande förbrukningen för sin resa. På så sätt minskar utsläppen per passagerare med 90 procent.