Alla ämnen
Sjöfart

Världens första CTV med 100 % biometanol i tanken

Världens första CTV med 100 % biometanol i tanken
Northern Offshore Service fartyg M/V Transporter går på biometanol.

Northern Offshore Services meddelar leveransen av världens första CTV (Crew Transfer Vessel) som drivs med 100 procent biometanol. Initiativet sker i samarbete med Vestas som kommer att testa fartyget inom vindkraftindustrin.

Som ett banbrytande steg mot en mer hållbar framtid för offshoreindustrin, meddelar Northern Offshore Services, N-O-S, leveransen av världens första personaltransportfartyg (CTV) som drivs helt med biometanol.

Utformad för snabb transport

M/V Transporter, som är designad, utvecklad och tillhandahållen av N-O-S, är en ombyggnad från A-klass till T-klass. Fartyget är en 25 meter lång höghastighetskatamaran med en uppdaterad och förbättrad skrovdesign, plats för 24 passagerare, och är särskilt utformad för snabb och tillförlitlig transport av tekniker och lätt last.

Initiativet sker i samarbete med Vestas, som kommer att chartra Transporter för att utforska hur det biometanoldrivna fartyget kan minska koldioxidutsläppen från offshore-serviceverksamheten.

Biometanol av hållbar biomassa

Fartyget drivs enbart av biometanol, ett rent, förnybart bränsle som utvinns ur hållbar biomassa. Det innovativa fartyget är en del av N-O-S:s åtagande att driva övergången till utsläppsminskande teknologier och att främja branschens arbete för att minska klimatpåverkan.

Biometanol är en eftertraktad resurs och därför har tillgången säkrats i förväg genom leverantören Northern Energy & Supply (N-E-S).

– Vi opererar nu världens första personaltransportfartyg som drivs med biometanol som enda bränsle. Vi förbättrar vår flottas hållbarhet och sätter en ny standard för sjöfartsindustrin. Biometanol är ett kraftfullt alternativ till konventionella bränslen, och vi är stolta över att gå i täten, säger David Kristensson, koncernchef för Northern Offshore Group.

– Vi är tacksamma för samarbetet med Vestas, en långvarig kund, som vill investera i omställningen mot en mer hållbar framtid. Vi leder vindkraftsindustrin i att testa lösningar som hjälper oss att lämna marin diesel (MGO) bakom oss. Det finns möjligheter att driva fartyg med låga utsläpp – men det krävs engagemang och partnerskap för att ta tillvara på dessa möjligheter, säger Lisa Ekstrand, hållbarhetschef och vice vd på Vestas.

Fartygsinformation:

  • Antal sittplatser: 24
  • Skrov: Aluminium
  • Total längd: 25,35 m
  • Bredd: 7,6 m
  • Fendersystem: N-O-S patenterade högpresterande fendersystem
  • Däcksyta (för): 70 m²
  • Däcksyta (akter): 30 m²

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy