När Sverige nu går in mot slutspurten av 2030-målet – att minska CO2-utsläppen från svenska transporter med 70 % år 2030 jämfört med år 2010 – blir genomslag, effektivitet och beteendeförändringar helt centralt för måluppfyllelse. För att stärka den strategiska kommunikationen och effektivisera arbetet anställer 2030-sekretariatet Agnes Bondelid, tidigare kommunikationschef vid tankesmedjan Fores och utsedd till en av 33 hållbarhetstalanger under 33 år av Aktuell hållbarhet (2020).
– Sverige har bra förutsättningar för att nå 2030-målet men för att lyckas krävs en omställning i beteendefrågor som riktar sig till enskilda aktörer såväl som samhället i stort och de vardagsval vi gör. Här har vi en bra bit kvar och klok kommunikation med bra genomslag blir avgörande för att lyckas, säger Jakob Lagercrantz, vd, 2030-sekretariatet.
Se över strategi
Agnes kommer se över strategi och prioritera det kommunikativa arbetet ihop med 2030-sekretariatets medarbetare, men också assistera den befintliga verksamheten med kommunikationsinsatser.
– 2030-sekretariatet har ett brett kontaktnät men ett litet kontorsteam. Tillsammans ska vi nå ett helt avgörande klimatmål. Jag hoppas kunna bidra med ett strategiskt öga för att se till att vi når ut och når rätt. Med kort tid kvar behöver vi jobba effektivt, värna de samarbeten och goda exempel som finns, men också lyckas möta de mer tungrodda utmaningarna för att få med oss Sverige i omställningen, säger Agnes Bondelid, strategisk kommunikatör.
Agnes kommer senast från tankesmedjan Fores där hon byggt upp kommunikationsarbetet från grunden.
– Hon bär med sig erfarenhet av både opinionsbildning, strategiskt arbete och praktiskt genomförande. Som en schweizisk armékniv, vilket passar oss på 2030-sekretariatet perfekt, tillägger Jakob Lagercrantz.