Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

CESTAP producerar och testar hållbart flygbränsle gjort på sågspån

CESTAP producerar och testar hållbart flygbränsle gjort på sågspån
Linda Sandström, forskare på RISE, jobbar som arbetspaketsledare för CESTAP

CESTAP är namnet på ett kompetenscentrum som samlar akademiska och industriella parter för att främja produktion och användning av hållbara turbinbränslen för både flygindustrin och kraftproduktion. Under sommaren och hösten genomförs analyser och tester av provbränsle tillverkat från sågspån. Martin Hedberg, RISE, forskningskoordinator för CESTAP och Linda Sandström, RISE, arbetspaketsledare för CESTAP delar här med sig av några aktuella erfarenheter i projektet.

Inom CESTAP fokuserar en grupp partnerorganisationer på att producera prover av hållbara flygbränslen (SAF) från lignocellulosa-rester från skogsbruket, såsom sågspån, rötter, grenar, toppar och lignin. Proverna används för analyser och tester av förbränningsprofil.

Det första provet av ett kandidat-SAF har producerats från rent sågspån genom en kombination av pyrolys och olika katalytiska vätebehandlingstekniker. Provet består av litermängder av det första internt producerade kandidatbränslet inom CESTAP.

Martin Hedberg, forskare på RISE och forskningskoordinator för CESTAP.

Det råa provet fraktionerades genom destillation för att anpassa kokpunktsområdet till standardkrav för SAF, och nyckelegenskaper analyseras inför planerade tester i CESTAP:s trycksatta brännare i laboratorieskala.

Viktiga parametrar som karaktäriseras i dessa tester är exempelvis bränslets laminära flamhastighet.

Hur är läget med framställning av flygbränsle från sågspån?

– Bränslet vi framställt är det första i en serie kandidatprover som kommer framställas i år och nästa år. Vi har destillerat bränslet flera gånger för att uppnå rätt kokpunktsintervall i förhållande till de specifikationskrav som finns på jetbränslen som Jet A1. Bränslet är fortfarande under extern analys och de färdiga analyssvaren väntas blir klara efter sommaren.

Hur ser planen ut med tester av bränslet?

– Förbränningstester för kandidatbränslet kommer att genomföras i lilla högtrycksriggen i Lund till hösten. Vi kommer att använda data från fysikalisk-kemiska analyser och förbränningstesterna för att göra avancerade datorsimuleringar för att modellera hur bränslet uppför sig i en riktig turbinmotor.

Vilka erfarenheter har ni gjort så här långt?

– Erfarenheten är att den unika kombinationen av tekniker för konvertering av sågspån till kandidatbränsle ser ut att fungera tekniskt. Men halten aromater i kandidatbränslet kan bli för hög beroende på processbetingelser i främst det sista katalytiska vätebehandlingssteget. Det är en aspekt man behöver ta hänsyn till i framtida optimeringsarbete.

Längre fram kommer CESTAP att svara på frågan om hur dyrt eller billigt det kommer bli att producera bränslet i full skala jämförs med andra teknikspår för produktion av SAF.

Om CESTAP

Competence cEntre in Sustainable Turbine fuels for Aviation and Power, CESTAP, är namnet på ett nytt kompetenscentrum som samlar akademiska och industriella parter för att främja produktion och användning av hållbara turbinbränslen för både flygindustrin och kraftproduktion.

CESTAP fokuserar på tre huvudområden: produktion av bränslen, användning av bränslen inklusive motorteknik och prestanda, samt övergripande hållbarhetsaspekter.

Kontinuerliga förbränningsmotorer är oumbärliga i framtidens energisystem eftersom de används inom flyget samt för att täcka effektbehov vid toppbelastning och som reservkraft. CESTAP följer en färdplan mot ett fossilfritt 2045:

CESTAP:s vision är att omvandla flyg- och kraftproduktionssektorerna så att de drivs av kontinuerliga förbränningsmotorer med 100 % hållbara turbinbränslen.

Utöver detta ligger fokus på hållbara turbinbränslen baserade på råmaterial som finns lättillgängligt i Sverige, för att säkra bränsleförsörjningen.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy