Öresundskrafts erbjudande att betala kunder för att vara flexibla i sin elanvändning har lett till nyfikenhet och frågor - men ännu är det bara en kund som nappat.
Det var i augusti som Öresundskraft gick ut med en upphandling där företagskunder erbjöds ekonomisk ersättning för att göra frånsteg från sin tänkta elanvändning vid effekttoppar i elnätet. Detta för att skapa en slags effektreserv att ta till när vintern och kylan kommer – om det skulle behövas.
– En kund nappade men sammantaget blev det för lite effekt för att vi ska gå vidare. Nu får vi prova andra vägar, säger Ulrika Schön, nätmarknadschef på Öresundskraft.
– Ett nästa steg blir därför att ta direktkontakt med vissa kunder och kundkategorier för enskilda samtal. Våra kunder har fullt upp med sina egna verksamheter och har kanske inte möjlighet att sätta sig in i flexibilitetsfrågan. I samtalen kan vi nu utgå från varje kunds specifika förutsättningar.
Ekonomiskt värde och hållbarhetsvärde
Trots det magra utfallet är Ulrika Schön hoppfull i det långa perspektivet.
– Flexibilitet är en tillgång som hittills inte varit efterfrågad och det tar nog lite tid innan företag lär sig hur den kan utnyttjas. Men ”marknaden” finns – att hyra ut något man inte behöver för tillfället blir ju en form av delningsekonomi som kommer både företaget och samhället till del. I så måtto har effektsituationen i Skåne synliggjort något som vi kanske borde ha gjort för länge sedan.
– Kan man flytta sin energianvändning och därmed bidra till mindre effekttoppar, så har det både ett ekonomiskt värde och ett hållbarhetsvärde. Och vi vinner alla på att utnyttja det vi har på ett klokare sätt. Det är att hushålla med våra resurser.