De vill bygga en ny industri för att tillverka 100 000 ton hållbart flygbränsle per år av vätgas och biogen koldioxid. Mängden är lika stor som behovet av bränsle för inrikesflyget. Om planerna går i lås kan produktionen starta redan 2027.
Med målet att vara med och möjliggöra den gröna omställningen inom ännu ett område ingår nu Skellefteå Kraft partnerskap med globala storaktören SkyNRG om ett banbrytande projekt för att producera hållbart flygbränsle.
Sedan hösten 2022 har Skellefteå Kraft utrett möjligheterna till en ny storskalig industrisatsning i Skellefteå, som fullt utbyggd kan bli en av Sveriges största inom hållbart flygbränsle. Lämplig mark för satsningen har identifierats på Näsudden i Skelleftehamn.
Inleder partnerskap
Nu tar Skellefteå Kraft och den internationellt ledande flygbränsleaktören SkyNRG nästa steg i satsningen och inleder ett partnerskap. Parterna har under projektnamnet SkyKraft utrett förutsättningarna att etablera en anläggning för storskalig produktion av hållbart flygbränsle. Produkten, så kallat eSAF, är ett elektrobränsle för flyget som produceras av biogen koldioxid och förnybar vätgas.
– Vi är glada över att samarbeta med SkyNRG i detta banbrytande projekt som visar på potentialen i elektrobränslen för flyget. Detta ligger i linje med vår vision om att främja förnybar energi och bidra till den gröna omställningen och ett fossilfritt samhälle. Norra Sverige har de perfekta förutsättningarna för att leda energiomställningen, och vi är stolta över att vara en del av den, säger Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft.
Omställning av flygtrafiken
Projektet kommer att vara ett av de första i sitt slag, och förstärker norra Sveriges ledande position i energiomställningen. Den nya industrin kan spela en avgörande roll i omställningen av flygtrafiken i Sverige, EU och globalt.
Fullt utbyggd kan industrin i Skelleftehamn producera 100 000 ton flygbränsle per år. Det är ungefär den mängd som behövs för att 60 000 människor ska kunna åka jorden runt med flyg.
– Vi är stolta över att samarbeta med Skellefteå Kraft, eftersom våra kompletterande kompetenser och vår gemensamma hållbarhetsvision gör Skellefteå till en unikt intressant plats för eSAF-produktion. Vi är fast beslutna att förverkliga detta projekt, säger Philippe Lacamp, vd på SkyNRG.
Bra förutsättningar
Skellefteå har unika förutsättningar för produktion av eSAF:
• Fossilfri och förnybar energi: Skellefteå Krafts näst intill 100% förnybara energi från vatten- och vindkraft möjliggör kontinuerlig och kostnadseffektiv produktion av eSAF.
• Stor potential inom biogen koldioxid: Sverige har Europas bästa förutsättningar att ta tillvara på biogen koldioxid, som kommer från skogs- och fjärrvärmeindustrin, och i Skellefteåregionen finns den industriella kapaciteten att tillhandahålla den.
• Konkurrenskraftigt och strategiskt beläget: Som följd av våra strategiska investeringar i regionnätet har vi skapat förutsättningar för nya industriprojekt i regionen. Strategiskt beläget vid Port of Skellefteå kommer SkyKraft omvandla potentialen i Skellefteås tillgång till förnybar energi för att minska flygbranschens koldioxidutsläpp.
Ökad andel förnybart flygbränsle
Den globala flygindustrin vill ställa om, och har också krav på sig att göra detta, bland annat genom EU-förordningar om en ökande andel av förnybart flygbränsle på flygplatser. Det finns därmed en starkt växande efterfrågan på eSAF inom hela EU.
eSAF möjliggör också en smidig omställning för flygindustrin, då det förnybara bränslet kan användas som direkt ersättning för konventionellt flygbränsle, och inte kräver byte till nya flygplan.
eSAF från SkyKraft kommer att bidra till EU:s klimatmål genom att minska utsläppen av koldioxid och skapa möjligheter för flygindustrin att nå nettonollutsläpp. Samtidigt kommer SkyKraft ytterligare stärka Skellefteås position som Sveriges nav för framtidens gröna industri, och omkring 100 varaktiga arbetstillfällen förväntas skapas i anslutning till produktionen.
Platsen klar
Projektet har fått markanvisning på Näsudden i Skelleftehamn. Ambitionen är att utredningen leder till en fullskalig satsning, men beslut är ännu inte taget och det förs en nära dialog med intressenter. Målsättningen är att byggstart sker under 2027.