Alla ämnen
Skogsbränsle

Jenz visar flera stora flishuggar på Elmia Wood

Jenz visar upp fyra stora flishuggar på Elmia Wood. Robert Eriksson och Tommy Portström från Värmdal & Traktorservice, som säljer Jenz i Sverige, berättar här mer om de fyra maskinerna.

Tre av de fyra maskinerna har inte visats på mässor i Sverige tidigare och alla fyra är utrustade med ett säkerhetssystem som lanseras under Elmia Wood.

– Vi visar två PTO-maskiner, det vill säga traktordrivna flishuggar, och två lastbilsmonterade flishuggar. Den första PTO-maskinen är av modell 593, som tidigare i år levererats till ett företag i Östergötland. Den andra flishuggen är av en modell som heter 821. Det är världens tyngsta PTO-maskin. Båda maskinerna är exempel på stora flishuggar som behöver drivas av kraftfulla traktorer med 500 hästkrafter eller mer, förklarar Tommy Portström.

Jenz visar upp en flishugg integrerad med en lastbil. Modellen kallas Cobra och har en höj- och sänkbar hytt som ger föraren bättre sikt.
Jenz visar upp en flishugg integrerad med en lastbil. Modellen kallas Cobra och har en höj- och sänkbar hytt som ger föraren bättre sikt. Jenz visar upp en flishugg integrerad med en lastbil. Modellen kallas Cobra och har en höj- och sänkbar hytt som ger föraren bättre sikt.

Första Cobran som visas i Sverige

På Elmia Wood visas också en flishugg som är integrerad med en lastbil. Modellen kallas HEM 821 DQ Cobra Plus Hybrid och kan producera 225-250 kubikmeter flis per timme. Flishuggen av modell 821 är den största hugg som Jenz har byggt på en lastbil. Det är första gången den modellen visas på en mässa i Sverige. Flishuggen drivs av en egen motor, medan kranen och kastfläkten drivs av lastbilsmotorn. Kastfläkten kan kräva upp till 200 hästkrafter. Fördelen med att fläkten drivs av lastbilsmotorn är att all effekt från motorn till huggen används för att producera flis. Huggen drivs av en Mercedesmotor på ungefär 600 hästkrafter och lastbilen drivs av en motor från MAN med 480 hästkrafters effekt. Det som utmärker Cobra-modellen är att den vanliga hytten är utbytt mot en mindre hytt som kan höjas och sänkas för att ge föraren bättre sikt. Priset för den Cobra-modell som visas på Elmia är inte helt spikat, men det borde ligga på cirka 7,5 miljoner kronor, det vill säga i samma prisklass som ett stort PTO-ekipage med traktor och flishugg.

En separat motor på 600 hästkrafter driver flishuggen som kan producera upp till 250 kubikmeter per timme. Lastbilsmotorn driver kranen och kastfläkten.
En separat motor på 600 hästkrafter driver flishuggen som kan producera upp till 250 kubikmeter per timme. Lastbilsmotorn driver kranen och kastfläkten. En separat motor på 600 hästkrafter driver flishuggen som kan producera upp till 250 kubikmeter per timme. Lastbilsmotorn driver kranen och kastfläkten.

Den fjärde maskinen som visas är även den lastbilsmonterad, en flishugg av modellen Chippertruck.

Stor öppning en fördel

De båda traktordrivna flishuggarna har en bred öppning för att förenkla inmatningen av det material som ska flisas.

– Det är väldigt bra att ha en stor öppning att sikta på när material ska matas in i huggen. Det uppskattas av dem som använder maskinen. Många huggar har en öppning som är 80 centimeter bred, men 593-maskinen har en öppning som är hela 140 cm bred, förklarar Tommy Portström.

Traktordrivet säljer

– Vi har tidigare trott att traktordrivna flishuggar var på väg ur marknaden. Men där hade vi fel, för de är i högsta grad aktuella och vi har sålt flera riktigt stora PTO-maskiner i år. Vi trodde att huggar monterade på lastbil skulle ta över. Men Jenz fortsätter att utveckla även de traktordrivna huggarna, som har visat sig vara mest efterfrågade i södra delen av Sverige. Där är inte avstånden så stora mellan objekten, förklarar Robert Eriksson.

Traktordriven eller lastbilsmonterad

– Det kan i vissa fall vara billigare att använda en PTO-maskin, eftersom den inte kräver samma kostnader i form av skatter och försäkringar som en lastbilshugg, säger Robert Eriksson.

– Men om kunden behöver investera i både en stor traktor och en stor PTO-huggmaskin, då blir investeringen avsevärt mycket högre än för till exempel en Chippertruck, det vill säga en lastbil med en påmonterad flishugg. Traktorer med över 500 hästkrafters effekt kostar mellan tre och fyra miljoner och huggen nästan lika mycket, säger Tommy Portström.

Skydd mot metallföremål

Värmdal & Traktorservice presenterar ytterligare en mässnyhet från Jenz på Elmia Wood. Det är ett skyddssystem som finns på alla större nya modeller, från modell 582 och uppåt. Systemet skyddar flishuggen från oönskade metallföremål som kan ställa till med stora skador på huggen. Systemet kallas för IPS, Impact Protection
System.

– Två sensorer känner av onaturliga vibrationer som uppstår om metallföremål kommer in i flishuggen. Systemet reagerar direkt och släpper remspänningen, lyfter matarvalssen och reverserar både inmatningsbana och vals, förklarar Tommy Portström.

Systemet infördes från början av januari 2016.

– Men det är först nu som vi går ut och marknadsför denna funktion på en mässa. Vi ville testa i verklig drift innan lansering. Vi har exempel på att ett metallföremål matats in och har sett att den här funktionen har fungerat bra. Kanske ett eller två stål på huggen slås sönder, men det går snabbt att byta och kostar inte så mycket, säger Robert Eriksson.

Låg ljudnivå

Värmdal & Traktorservice driver på för att genomföra oberoende ljudtester för att jämföra bullernivån från olika flishuggar.

– De här maskinerna bullrar, men det är mer eller mindre. Jag är positiv till att genomföra ljudtester, för att jag vet att Jenz maskiner kommer att klara sig bra i en sådan test, säger Robert Eriksson.

Framför en Jenz HEM583R Chippertruck syns Urban Stenberg, verkmästare, Jonas Kakarikas, reservdelsansvarig, och  Olof Davidsson, säljare, alla tre på Transportteknik i nybro, ett dotterbolag till Värmdal & Traktorservice.
Framför en Jenz HEM583R Chippertruck syns Urban Stenberg, verkmästare, Jonas Kakarikas, reservdelsansvarig, och  Olof Davidsson, säljare, alla tre på Transportteknik i nybro, ett dotterbolag till Värmdal & Traktorservice. Framför en Jenz HEM583R Chippertruck syns Urban Stenberg, verkmästare, Jonas Kakarikas, reservdelsansvarig, och  Olof Davidsson, säljare, alla tre på Transportteknik i nybro, ett dotterbolag till Värmdal & Traktorservice.

Denna text publicerades först i Bioenergi nr 3-2017

Fakta

Jenz HEM 821 DQ Cobra Plus Hybrid

Inmatningsöppning: 1 200 mm

Inmatningshöjd: 820 mm

Vikt: 32 ton

Antal axlar: 4 (varav sista axeln är styrande)

Hastighet: 80 km/h

Motor flishugg: Mercedes (600 hästkrafter)

Motor lastbil: MAN (480 hästkrafter)

Kapacitet: 250 kubikmeter flis/h

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy