Regeringen gick måndags ut med att de kommer att införa en konverteringspremie för bilar från fossil drift till biodrivmedel eller biogas.
– Det här är en jätterolig nyhet, som kommer att skynda på omställningen av transportsektorn. Det är lika bra att köra på biogas som på förnybar el, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige.
I Sverige finns det ett stort antal personbilar med konventionella diesel- och bensinmotorer med lång återstående livslängd. Det är därför viktigt att inte bara satsa på nyförsäljning av miljöbilar utan även på att den befintliga bilparken kan konvertera till miljösmarta bränslen, som till exempel biogas.
– Alla kan inte köpa en ny el- eller gasbil för att bidra till klimatomställningen. Men det behövs inte heller. Det räcker att konvertera till biogasdrift. Och med den här konverteringspremien driver regeringen på mot en sådan utveckling, säger Maria Malmkvist.
Premie från 2022
Premien som regeringen vill införa går till att konvertera bilar med konventionella motorer till drift på biodrivmedel eller biogas och beräknas uppgå till 10 miljoner 2022 och lika mycket 2023.
– Biogas är ett av de bästa bränslena vi har ur klimatsynpunkt. Gröna Bilister har gått igenom de 45 miljöbästa bilarnas klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv, däribland en lång rad gasbilar. Resultatet är tydligt – det är biogas och el som ger de allra lägsta klimatutsläppen, säger Maria Malmkvist.
95 procent biogas i fordonsgas
Ny statistik som SCB presenterar visar att andelen biogas i fordonsgasen fortsätter att öka, första halvåret 2020 är den uppe i 95 procent.
– Målet i gasbranschens klimatfärdplan är att vi ska ha 100 procent biogas i den komprimerade fordonsgasen år 2023. Redan nu närmar vi oss alltså målet, och det är givetvis mycket glädjande. På det här området är Sverige världsledande, det ser lovande ut inför framtiden, säger Maria Malmkvist.