Alla ämnen
Biogas

Nederländska gröna entreprenören Marcel Borger storsatsar på biogas i Malmö

Nederländska gröna entreprenören Marcel Borger storsatsar på biogas i Malmö
Marcel Borger, grundare av OG Clean Fuels, Carina Nilsson kommunfullmäktiges ordförande i Malmö, Anneli Hulthén, landshövdning i Skåne och Marc de Jong, Sverigechef för OG Clean Fuels. Foto: Torbjörn Esping.

Nederländska biodrivmedelsföretaget OG Cleans Fuels med grundaren Marcel Borger i spetsen, fortsätter sin satsning i Sverige, med en ny stor mack i Malmö hamn.

Ett fel inträffade

Du är inloggad som prenumerant på Bioenergitidningen, men nånting är fel.

På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till och mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.
Bioenergitidningen premium

Vill du läsa hela artikeln?

Endast inloggade prenumeranter och medlemmar i Svebio kan läsa allt innehåll på bioenergitidningen.se
Som prenumerant får du:
  • Premiumkonto med inloggning
  • Full tillgång till låsta artiklar
  • Full tillgång till kartor och översikter
  • Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
  • Välj månadsbetalning eller årsbetalning

I hamnen med flera åkerier, precis vid vägen som många lastbilar tar till och från färjan till Tyskland har OG Clean Fuels satt upp fyra pumpar där fordon kan tanka LBG och CBG.

– Vi har vår nyaste och största station i Europa här i Malmö hamn, och vi är mycket stolta att vara här, säger Marc de Jong, Sverigechef.

– Det bästa med hamnen är att flera av våra kunder, som Akka Frakt och Frigoscandia, finns runt om oss, och alla av våra kunder som vi normalt servar någon annanstans kör förbi här.

350 mackar i Europa

OG Clean Fuels har mer än 350 anläggningar från Italien i söder till Sverige i norr. Här startade bolaget för fem år sedan genom att köpa macken i Helsingborg, och har sedan växt genom förvärvet av Fordongas och nyetableringar till sju stationer för LBG och 40 för CBG. Dessutom finns några laddstationer till elbilar.

Försäljningen ligger på 14 miljoner kilo gas i Sverige, och planerna är att växa ytterligare, söder om Stockholm. Förutom nya stationer vill OG Clean Fuels också uppgradera de befintliga stationerna, så att de lättare kan serva tunga fordon.

– I det nya Klimatklivet kommer vi att ansöka om sex till åtta stationer, och vi har redan säkrat mark till dem, säger Marc de Jong.

Sverige biogasens Mekka

OG Clean Fuels grundare Marcel Borger, har alltså valt att satsa i Sverige förutom Italien, Tyskland och Nederländerna.

– Sverige är biogasens Mekka, ni uppfann i princip biogasen, säger han och pekar att Sverige var tidigt ute och ligger långt framme när det gäller biogas, inte minst att transportera den.

I Malmö ligger den nya biogasstationen inte långt från naturgasnätet. Man gasen på macken körs dit med lastbil. Priserna för att använda gasnätet har enligt Marc de Jong stigit kraftigt de senaste åren och är dyrare än att använda lastbilar för transport.

– Det är 30 procent lägre kostnad att använda lastbil än gasnätet, säger han.

Gasen till stationen i Malmö kommer flytande med lastbil från Lidköping och Borås. En del av gasen värms upp, komprimeras och säljs som CNG. Innehållet är helt biobaserat, intygar grundare Marcel Borger.

– Vi är 100 procent rena. Vår gas kommer till 80 procent från gödsel och sedan har vi avloppsslam med mera. Och all vår elektricitet kommer från vindkraftverk och solparker. Det kan vi bevisa utan problem.

Svår marknad för biogas

Just nu är det utmanande tider för försäljare av biodrivmedel i Sverige. Priserna på fossil diesel och bensin är låga, biogas är relativt dyrt, dyrare än bensin och diesel. Enligt Marcel Borger och Marc de Jong beror de höga priserna inte minst på att priset på gas blivit högre på grund av Rysslands angrepp på Ukraina. Dessutom är priserna på bensin och diesel pressat av politiska beslut. Förhoppningen är att de fossila drivmedlen ska öka i pris, samtidigt som priserna på biogas ska gå ned igen framöver.

– Jag är inte mycket för att vinstmaximera, så om priserna går ned kommer kunderna att kunna märka det omedelbart.

Mix av drivmedel behövs

En annan utmaning för biodrivmedelsbranschen är elektrifieringen. OG Clean Fuels erbjuder också el, men gör bedömningen att biodrivmedel kommer att vara vägen framåt för tyngre lastbilar som kör längre sträckor. Det blir en mix av bränslen i framtiden, som LBG, CBG och HVO. Vilken procentandel varje bränsle kommer att ha beror på fordonsutvecklingen. Allt kommer inte att bli el, säger Marcel Borger.

– Och även om LBG och CBG bara har 20 procent, så är det fortfarande en enorm marknad.

Ett drivmedel som OG Clean Fuels inte satsar på just nu är vätgas. Företaget väntar på att fordonstillverkarna och kunderna ska enas om en standard för framtiden. Idag är installationerna för dyra och inte framtidsäkra, som gör att investeringen inte går att räkna hem på 15 – 20 år.

– Jag är en grön entreprenör, och jag vill också tjäna lite pengar, säger Marcel Borger, som egentligen bara ser ett hot, att politikerna ska sluta driva på för mer biodrivmedel i transporterna.

Landshövdingen kom i biogasmerca

För att klippa bandet vid invigningen kom Skånes landshövding Anneli Hulthén i sin tjänstemercedes, en snart 12 år gammal kärra, som passande nog går på biogas. Hon konstaterar att det varit fokus på energifrågorna i Skåne de senaste åren, särskilt på avsaknaden av produktion. Det finns dock stora förutsättningar för produktion av biogas med rester från jordbruket och slakterierna som man ”inte gör något vettigt med i dagsläget”.

– Eftersom energifrågan är så besvärlig, och ofta väldigt politiskt laddad, så kan det ju vara en bra idé att inte lägga alla ägg i en korg. Och det har vi kanske gjort lite grann när det gäller drivmedel för transporterna, säger hon självkritiskt.

– Vi är väldigt elfokuserade för tillfället. Alla ska ha sin egen kontakt. Men tittar man på allt som händer i världen så är det bättre att ha lite av varje, och inte bara ha en sorts bränsle, säger Anneli Hulthén.
Text och foto: Torbjörn Esping

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy