Till 2045 ska vi ha ett nettonollsamhälle i Sverige. För att nå dit måste vi använda alla förnybara tekniker.
Ett av verktygen är RME100 som ersätter fossil diesel i anpassade dieselmotorer. Tidigare har utbudet av lastbilar varit begränsat, Scania har varit bäst i klassen med mer än hälften av motorerna med RME-specifikation. Nu släpper Volvo Lastvagnar nyheten att alla lastbilsmodeller går att få med RME-drift. Det kommer öka intresset för RME på den svenska marknaden, då Scania och Volvo står för 80% av nyförsäljningen i Sverige.
Fördelen med Ecobränsle RME är att du får ett förnybart drivmedel som minskar koldioxidutsläpen med 70% och att det är kostnadsneutralt med den vanliga fossila dieseln. Ser vi på snittpriset för åren 2018 till 2023 så har Ecobränsle RME varit 1 kr/liter billigare än vanlig fossil diesel.
Ofta kräver förnybar drift nya stora investeringar, men det är inte fallet för Ecobränsle RME. Vi förväntar oss att användningen kommer att öka.
Fakta
RME från Ecobränsle
Ecobränsle RME, tillverkat i Karlshamn från raps, är ett premiumbränsle idealiskt för tunga fordon, traktorer och entreprenadmaskiner. Med en kvalitet som överstiger den för FAME (EN14214), erbjuder det hög driftsäkerhet tack vare sin låga vattenhalt och föroreningsgrad. Dess Cold Filter Plugging Point på -25 grader gör det till ett pålitligt val för åretruntanvändning och det kan även ersätta fossil olja för värmeproduktion.
RME-produktion genererar även glycerol, som nyttjas av biogasanläggningar och som djurfoder. Energifabrikens RME, som är varken brandfarligt, miljöfarligt, ADR-klassat eller hälsoskadligt, är specifikt framtaget för användning som drivmedel och är köldsäkrat för nordiska förhållanden. Detta drivmedel bidrar också till en markant minskning av växthusgaser, med upp till 75%.