Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

Stena Oil: ”Vi kommer bli en stor leverantör av biobränslen i framtiden”

Marina bränsleleverantören Stena Oil vill vara med där det händer. Som Nordens ledande leverantör av marina bränslen är företaget redo att förse sjöfarten med biobränslen. För Bioenergi berättar Hampus Rondahl, affärsområdeschef, om varför de vill vara medlem i Svebio.

Stena_Oil
M/T Vingaren, som är ett bunkertankfartyg, specialbyggt för att transportera upp till fem kvaliteter av marina bränslen med fullständig segregering. Foto: Lars Ardarve

– Biobränslen är mer aktuellt än någonsin inom sjöfarten. Kraven blir allt högre på hållbara transporter och vi märker av en ökad efterfrågan bland våra kunder. Därför vill vi gå med i Svebio, säger Hampus Rondahl.

Stena Oil har i dag fem fartyg som de använder för att distribuera bunkerolja till rederier i Skandinavien. Bland deras kunder finns bland annat Maersk, Hoegh Autoliners och Stena Line. Dessa företag fraktar i sin tur varor åt exempelvis H&M, Ikea och Volvo som nu börjar efterfråga hållbarare transporter.

Vi levererar inte några biobränslen i dag. Det hela ligger i sin linda ännu, men jag får en känsla av det kommer gå snabbt framåt och jag tror att vi kommer bli en stor leverantör av biobränslen i framtiden, berättar Hampus Rondahl.

Specialbyggt bunkertankfartyg

Under våren 2021 levererades Stena Oils senaste tillskott, M/T Vingaren, som är ett bunkertankfartyg, specialbyggt för att transportera upp till fem kvaliteter av marina bränslen med fullständig segregering.

Båten är byggd med flera olika segregationer ombord, vilket gör att den är väl lämpad att leverera just biobränslen, säger Hampus Rondahl.

Samtidigt storsatsar bolaget även i danska Fredrikshamn, där de bygger en ny terminal för marina bränslen. Anläggningen kommer ha en kapacitet på 75 000 kubikmeter, där Hampus Rondahl även menar att Stena Oil kommer ha möjlighet att blanda egna biobränslen framöver.

Kräver mycket bränsle

Om hela marknaden för marina bränslen i Skandinavien skulle gå över till drivmedel med 20 procents bioinblandning, krävs det uppskattningsvis cirka 200 000 ton biobränsle per år för inblandning. Det motsvarar exempelvis hela kommande produktionen av St1:s planerade nya anläggning i Göteborg.

– En utmaning är just att få tag i biobränslen till sjöfarten. Sjöfarten omsätter stora volymer bränsle, därför återstår det att undersöka vilka vägar vi kan gå för att få tillgång till biodrivmedel i framtiden, säger Hampus Rondahl.


Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 5-2021 som går att läsa som e-tidning här

Fakta

Om Stena Oil

  • Stena Oil är en del av Stena Metall Group, ett av Nordens största återvinningsbolag.
  • Stena Oil har funnits sedan 1980 och är Nordens ledande leverantör av bunkerolja.
  • De erbjuder även marina lösningar för fartyg i Skagerrak, Kattegat och Nordsjön.
  • År 2020 omsatte bolaget 5,8 miljarder kronor.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy