OP Erjo har lanserat en ny lastbilsmonterad flishugg med separat motor. Bioenergi åkte till Gladö Kvarn söder om Stockholm för att se maskinen i produktion när Trädfällning Allround i Huddinge gjorde en testkörning.
Trädfällning allround är ett familjeföretag med tio anställda som arbetar med bland annat trädfällning, trädnedtagning, avverkning och gallring. De senaste två åren har verksamheten utvecklats till att omfatta även stubbfräsning, flisning av grenar och toppar med mera. Bioenergi träffar Jimmy Wahlstrand och sonen Simon Wahlstrand för att höra vad de har för intryck av den nya maskinen.
– Vi såg maskinen när vi besökt OP Erjo i Markaryd, men det är första gången vi provkör den. Jag är imponerad av att maskinen drar in materialet så pass bra utan att ha ett inmatningsbord. Den är lite enklare uppbyggd än många andra och den går bra och producerar ett fint material, säger ger Jimmy Wahlstrand, grundare och vd för Trädfällning Allround.
Liten hydrauloljetank
En titt i motorrummet visar att det finns mycket plats och är luftigt. En förklaring är den lilla behållaren för hydraulolja som bara rymmer 55 liter.
– Vi har valt en liten volym för att spara vikt och volym. Oljetanken tar mindre plats i motorrummet och det kostar mindre att köpa oljan. Dessutom skonas miljön vid ett eventuellt läckage, säger Jon Sandberg, säljare på OP Erjo.
Luftigt motorrum
Motorn är en sexcylindrig Volvo med 550 hästkrafter och är utrustad med AdBlue-system för låga utsläpp av kväveoxider samt med partikelfilter.
– Det luftiga motorrummet minskar också risken för att det ska börja brinna. Det samlas mindre damm som kan ta eld på varma ytor, säger Jimmy Wahlstrand. Mindre volym hydraulolja minskar också konsekvensen av en brand. Hydrauloljan brinner som en svetslåga och det kan vara svårt att släcka. Med mindre volym är det lättare.
Lägre vikt
Genom att använda starkare stål i konstruktionen har OP Erjo minimerat vikten på huggpaketet.
– Det gör att vi kommer under 27 tons vikt med en boggiebil med två axlar. Lägre vikt ger lägre kostnad och det är smidigare att köra på mindre skogsvägar. Det ligger i linje med vår inriktning att bygga på koncept med enkelhet, säger Jon Sandberg.
Flexibel lösning
Flishuggen är monterad på en Volvo 540. Paketet sitter på ett Laxåfäste. Det går att ta bort kranen och huggpaketet. Sedan kan lastbilen utrustas med ett timmerrede och kranen monteras tillbaka och användas som timmerlastbil. Man kan även använda den för att dra en trailer eller köra grus. Det är ett flexibelt system, förklarar Jon Sandberg, säljare på OP Erjo.
Drygt tre miljoner
Huggpaketet kostar 3,3 miljoner kronor. Till det kommer investeringen i en lastbil och kran, vilket är nästan tre miljoner ytterligare. Totalt blir investeringen fem–sex miljoner kronor.
Gröna inom flisning
Trädfällning Allround startade med flisning för två år sen.
– Vi är ganska gröna inom flisning. Vi hade svårt att få tag på någon som kunde köra bort riset efter avverkningar. Då beslöt vi oss för att börja med det själva. Nu har vi ett helhetskoncept från avverkning till flisning. Sedan det blev känt att vi skaffat egen flismaskin har vi blivit nerringda med jobb, säger Simon Wahlstrand.
I dag har Trädfällning Allround två flishuggar, en terränggående och en monterad på lastbil. Företaget flisar 25 000 kubikmeter från egna avverkningar och 25 000–30 000 kubikmeter på uppdrag av Holmen. Skulle denna maskin passa er?
– Ja, det skulle den göra, vi får se hur det blir, avslutar Jimmy Wahlstrand.
Denna text publicerades först i Bioenergi nr 3-2019 som du hittar i vårt bibliotek med e-tidningar
Fakta
FAKTA
OP Erjo 9/93B LR Huggpaket med separat motor:
Motor: Volvo Penta 405 kW
Inmatningsöppning: 930 x 650 mm
Rotor: 900 mm
Knivar: Två
Montering: Skotare, lastbil eller griplastkärra