2020 firar Trejon 40 framgångsrika år som en av de ledande maskintillverkarna och maskinleverantörerna inom entreprenad, skog och lantbruk. För att markera jubileet så har en speciell logga tagits fram som bland annat syns på den nya Maskinkatalogen.
– Det har varit en spännande resa och det är roligt att se tillbaka på den positiva utvecklingen av företaget sedan starten. Trejon har utvecklats från att vara grossist för den Svenska marknaden till att också bli tillverkare av egna produkter inom entreprenad, skog, grönytevård och Lantbruk i egen fabrik. Idag marknadsförs våra egna produkter i 23 länder, både i Europa och övriga kontinenter som till exempel Canada säger Henrik Johansson, VD Trejon.
Trejon firar 40-årsjubileum och företaget som har drivits av tre generationer och är baserat i Vännäsby, har anor sedan mitten av 40-talet. Det hela startade med entreprenören Signar Johansson som invigde Gulf bensinstation i Vännäsby med tillhörande serviceverkstad för fordon.
Det första generationsskiftet genomfördes i början av 70-talet då Signars söner Håkan, Lennart och Roland övertar verksamheten. Det är vid den här tiden företaget inriktar sig på att bli en leverantör av maskiner inom lantbruk, skog- och entreprenadverksamhet.
År 1980 flyttar företaget till nybyggda lokaler i Vännäsby, i samband med flytten grundas Trejon AB som står för ”Tre Johansson”. Trejon marknadsför maskinutbudet via ett rikstäckande nät av återförsäljare.
Under mitten av 80-talet börjar Trejon med egen produktion och tar fram sin första egna produkt i form av en Trejon snöfräs. Under de kommande åren växer sedan en hel serie med vägunderhållsprodukter fram under namnet Trejon Optimal. Produktionsvolymerna ökar i snabb takt och för att möta marknadens efterfrågan flyttar hela produktionen till en egenägd fabrik i Estland och utbudet av maskiner inom Trejon Optimal kan breddas ytterligare.
Under 2009 utökar Trejon produktsortimentet inom Skog och under Elmia Wood premiärvisas Trejon Multiforest skogsprogram. Produktionsanläggningen har samtidigt byggts ut i flera omgångar för att klara den ökande volymen.
2011 genomförs det andra generationsskiftet i företaget då syskonen Anna och Henrik Johansson driver verksamheten vidare och där målsättningen är lika stark nu som förr. De berättar att en stor framgångsfaktor för företaget är dess förmåga att behålla långsiktiga relationer.
– Vi har fantastisk engagerade och lojala medarbetare, de är en stor del av företagets positiva utveckling, de vill företagets bästa och gör sitt yttersta i alla situationer. Vi har en lång historia och våra relationer till flera av våra affärspartners sträcker sig långt tillbaka i tiden, en del ända från företagets start 1980 under den tiden skapas ett stort förtroende och pålitlighet som varit viktiga för företagets utveckling, säger Henrik Johansson.
Komplett leverantör av moderna maskiner
Sortimentet fortsätter att växa och under våren 2018 så introduceras ett komplett sortiment av egentillverkade sopmaskiner. Detta gör Trejon Optimal till ett av det mest kompletta varumärkena inom maskiner för vägunderhåll.
– Vi är mycket stolta över utvecklingen av vårt egna produktsortiment, det tillsammans med vårt breda utbud av starka varumärken från våra europeiska leverantörer gör oss till en komplett leverantör av maskiner och utrustning, säger Henrik Johansson
Produktutveckling är en viktig del i Trejons fortsatta expansion och att kunna erbjuda moderna produkter som efterfrågas av marknaden. Inför hösten förstärker företaget upp avdelningen med två nya medarbetare som har stor erfarenhet att utveckla maskiner inom bland annat skogsteknik.
– Vi ser framåt med stor optimism och vi har idag en modern produktionsanläggning med nya effektiva maskiner anpassade att möta framtida efterfrågan. Som bland annat en ny laserskärare, utökad linje för robotsvetsning samt en stark och miljövänlig ytbehandling i form av pulverlackering. Just nu laddar vi och planerar höstens aktiviteter med en hel del maskinutställningar både inom Sverige och Europa. Höjdpunkten blir vårt deltagande på Agritechnica i November, en av världens största mässor med 2600 utställare och 450 000 besökare, säger Henrik Johansson.