Drivkraft Sverige presenterade den 20 december ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under de första tio månaderna 2024 jämfört med samma period 2023.
Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Totala andelen biodrivmedel sjunker dramatiskt
Omställningsbarometern visar att under årets första nio månader var andelen biodrivmedel betydligt lägre än motsvarande period 2023. Andelen hållbara biodrivmedel var 12,8 procent vilket kan jämföras med 27,2 procent för motsvarande period 2023.
– Trenden med en minskad andel biodrivmedel till följd av den sänkta reduktionsplikten för bensin och diesel fortsätter och vi är nu nere på samma nivå som 2014. Totalt stod biodrivmedelsandelen i bensin och diesel för närmare 4,8 procent av drivmedelsleveranserna under årets första nio månader vilket kan jämföras med drygt 21,4 procent för samma period 2023, säger Viktor Gunnarsson ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
Andelen rena och höginblandade biodrivmedel ökar
Samtidigt ökade andelen rena och höginblandade biodrivmedel från 4,2 till 6,4 procent av drivmedelsleveranserna under perioden januari – september 2024. Detta genom ökade volymer av HVO100. Höginblandade drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.
De fossila koldioxidutsläppen ökar
Att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskat leder till att den fossila andelen, och därmed även de fossila koldioxidutsläppen, ökar.
– Enligt vår preliminära bedömning innebär den minskade andelen biodrivmedel att de fossila koldioxidutsläppen ökat med knappt 23 procent under perioden januari till oktober 2024 jämfört med motsvarande tid 2023, detta trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar, fortsätter Viktor Gunnarsson.
Högt tempo i utbyggnaden av laddinfrastruktur
Elektrifieringen har under 2024 bromsat in. Elbilsförsäljningen har planat ut i Sverige. Trots det ökar antalet publika laddningsstationer i snabb takt och Drivkraft Sveriges medlemmar och partners driver utvecklingen. I november 2024 var det totala antalet publika snabbladdningspunkter hos medlemmar och partners 2588. Motsvarande siffra för 2023 var 1017.