Referensnivån för upptag i skogsmark 2021-2025 behöver korrigeras för korrekt bokföring av Sveriges nettoupptag i LULUCF. Det menar forskare på SLU som har gjort en analys och redovisat resultatet av ett regeringsuppdrag i en ny rapport.
EU:s medlemsländer ska sträva efter att kolbalansen i den sektor som rör markanvändning och skog är i balans, eller att det sker ett nettoupptag av koldioxid från atmosfären, under perioden 2021–2025. Upptaget i brukad skogsmark jämförs med en referensnivå för skog och nu behöver Sverige genomföra tekniska korrektioner av denna referensnivå, så att den stämmer bättre med metoderna som används i den årliga rapporteringen inom LULUCF. Det visar en analys från SLU som har lämnats in till Regeringskansliet.
Åtaganden inom LULUCF
Hur markanvändning och skogsbruk (Land Use, Land Use Change and Forestry, LULUCF) ska bidra till klimatarbetet inom EU regleras i två förordningar, (EU) 2018/841 och (EU) 2023/839. Olika bokföringsregler gäller för olika bokföringskategorier och dessutom ser åtagandena olika ut för de två åtagandeperioderna fram till 2030.
För den första perioden 2021–2025, ska LULUCF vara i bokförd balans, vilket i praktiken innebär att de bokförda utsläppen inte får vara högre än de bokförda upptagen.
Jämförs med referensnivå 2000-2009
Enligt regelverket ska upptag och utsläpp i brukad skogsmark bokföras i förhållande till en referensnivå för skog, som ska baseras på skogsbrukspraxis för perioden 2000–2009. I samband med att den ursprungliga referensnivån togs fram uttolkades skogsbrukspraxis som intensiteten i skogsbruket, dvs. avverkningens storlek i förhållande till tillgänglig tillväxt. Referensnivån ska också stämma överens med den årliga rapporteringen vad gäller de metoder och dataunderlag som används. Därför ska länderna vid behov göra tekniska korrigeringar av referensnivån för skog.
Inom ramen för ett regeringsuppdrag (LI2024/02202) har SLU genomfört analyser gällande tekniska korrigeringar av referensnivån för skog för perioden 2021–2025 i enlighet med gällande EU-regelverk för bokföring av LULUCF (EU) 2018/841.
Ändrade metoder och naturliga variationer
I redovisningen av uppdraget ingår en analys av vilka metoder i den årliga rapporteringen som har ändrats, vilka dataunderlag (både de som används i rapporteringen och de som används i referensnivån för skog) som har uppdaterats och andra skäl för att genomföra en teknisk korrektion av Sveriges referensnivå för skog. En korrigerad referensnivå har därefter tagits fram som bl.a. tar hänsyn till en omräkning av inlagringen av kol i mark i den årliga rapporteringen och de förändringar i skogens tillväxt som har observerats på senare år och som till största delen beror på naturliga variationer.
Kraftigt ökat upptag jämfört med tidigare referensnivå
Den korrigerade referensnivån för brukad skogsmark har fastställts till ett nettoupptag på -49,6 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år (inklusive träprodukter). Det betyder att nettoupptaget är 10,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år större än i den ursprungliga referensnivån. Den tekniska korrektionen för referensnivån för brukad skogsmark inklusive träprodukter uppgick därmed till -10,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år.
Preliminär bokföring
Det rapporterade totala nettoupptaget för brukad skogsmark (ibland även kallad kolsänkan) inklusive träprodukter åren 2021–2023 har i genomsnitt uppgått till -36,6 miljoner ton koldioxidekvivalenter. En preliminär bokföringsberäkning i förhållande till den korrigerade referensnivån ger ett bokfört underskott för brukad skogsmark på 12,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Fler korrigeringar väntas innan 2027
Den slutliga bokföringen för LULUCF-sektorn beror dock även på utvecklingen inom andra bokföringskategorier inom LULUCF (beskogad mark, avskogad mark, bruk av jordbruksmark och bruk av betesmark) samt möjligheten att använda s.k. flexibiliteter inom LULUCF-sektorn. Eftersom den årliga rapporteringen kontinuerligt räknas om och de naturgivna förutsättningarna förändras kommer ytterligare analyser och korrigeringar att vara nödvändiga inför den slutliga redovisningen för perioden 2021–2025 som ska göras 2027.