Audi började i augusti 2017 sälja både A4 Avant och A5 Sportback som biogasmodeller med sikte på företagsmarknaden. Bioenergi har testat A5 Sportback g-tron, en bil för den som vill färdas elegant, diskret och med dubbel klimatnytta.

Första intrycket är att bilen är låg och elegant. I framsätet är utrymmet väl tilltaget för långa personer. Två personer sitter bekvämt bak. Hela bakluckan inklusive fönster kan öppnas och det går smidigt att lasta in och ur lite större prylar vid behov. Gastankarna i kompositmaterial tar marginellt av lastutrymmet, golvet i bagageutrymmet är upphöjt några centimeter.
Audi med ordentlig räckvidd
Räckvidd på biogas med full tank är cirka 40 mil, enligt bilens dator. Med maximalt gastryck i tankstationen kan ytterligare några kilo gas tankas och räckvidden nå upp till 50 mil på gas. Bränslet i bensintanken räcker ytterligare 45 mil, enligt Audi.
Kraft som räcker till
Motorn har 170 hästkrafter och ett vridmoment som räcker till för att göra säkra omkörningar. Biogasdrivna bilar har haft ett rykte om att vara svaga vid vissa varvtal. Av detta märks ingenting. Automatlådan växlar snabbt och mjukt ner när det är dags att köra om. Motorn går upp på höga varvtal och levererar maximal effekt mellan 4 450–6 000 varv per minut.
100 procent biogas
Det har blivit enklare och billigare att tanka biogas. OKQ8 samarbetar med E.ON och när jag betalar och väljer att trycka på en knapp på skärmen blir jag garanterad 100 procent biogas. Det innebär att E.ON ser till att det någonstans produceras lika mycket biogas som jag tankar. Det kostar mig 25 öre extra per kilo jämfört med tidigare en krona extra per kilo för att bli garanterad biogas. Dessutom behöver jag inte längre ett särskilt tankkort för att det ska fungera. Enkelt och till en rimlig extra kostnad.

Dubbel klimatnytta
Audi driver ett projekt i Tyskland kallat e-gas. Det går ut på att tillverka metangas av vätgas och koldioxid. Förnybar el används för att producera vätgas ur vatten. Koldioxid som separeras vid biogasproduktion och vätgasen används för att producera metangas som Audi kallar e-gas. För varje Audi g-tron som tankar gas kommer Audi att se till att motsvarande mängd e-gas produceras. Idén med projektet är att kompensera för koldioxidutsläpp från bilar som tankar med naturgas. Men även vi som tankar biogas i Sverige kan anslutas till systemet utan kostnad. För oss blir klimateffekten dubbel. Biogas ersätter fossila drivmedel i den egna bilen och e-gas ersätter lika mycket fossilt bränsle en gång till.
Habegär
Audi A5 Sportback g-tron är snygg på ett diskret sätt och väcker ett tydligt habegär i min omgivning. Väghållningen är sportig och den är rolig att köra. Priset i grundutförandet är 427 700 kronor. En gasbilsbonus på 10 000 kronor och lägre koldioxidbaserad fordonsskatt för gasbilar kompenserar för det högre inköpspriset jämfört med dieselmodellen. Sänkt förmånsvärde för tjänstebilar till och med 31 december 2020 gör bilen attraktiv att äga för den som är tjänstebilsförare.
Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 5-2017. Läs Bioenergi som e-tidning.
Fakta
A5 Sportback g-tron
Pris: Från 427 700 kronor
Förmånsvärde: 1 650 kronor per månad
Motor: 2.0 TFSI 170 hk, vridmoment 270 Nm vid 1650 v/min
Längd/bredd/höjd (cm): 473,3/202,9/138,6
Tjänstevikt: 1 655 kg
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad S tronic dubbelkopplingsväxellåda
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,8–4,2 kg CNG/100 km