Den 4 maj sände TV4 Nyheterna ett granskande reportage ”Företagsjättar lurade av fossilfritt” om HVO100. Anneli Megner Arn, TV4:s reporter, hade tankat på Preem och låtit en professor räkna på andelen förnybart. TV4 påstod att eftersom HVO tillverkas med vätgas, som tillverkas av fossilgas, hade konsumenter vilseletts – HVO100 var inte fossilfri.
Instabox och H&M intervjuades och reagerade kraftigt, så även klimatminister Per Bolund ”jag tycker man ska vara ärlig”. Greenpeace gick så långt att de anmälde OKQ8:s annons om fossilfri HVO100 till Konsumentverket.
Problemet är dels att TV4 redovisade på fel sätt och dels att frågan om vad som är fossilfritt inte är så enkel. Ett elbolag kan aldrig sälja 100 % förnybar el om det också producerar fossil el, om man utgår från hur Megner Arn tänker. Elektroner används i samma sekund som de produceras och bolaget kan inte styra all förnybar el till dig, hela tiden. Även ett vindkraftverk kopplat direkt till ditt hus kan hävdas vara inte fossilfritt. För räknar man all energi som använts till verkets stål och
cement, då blir det inte 100 % förnybart producerat.
Preem anger den förnybara andelen i HVO100 till 99,2 % då restprodukterna vid tillverkningen återanvänds för vätgasen man behöver. Räknar man inte på helheten så förlorar man helt förståelsen kring utsläpp, klimat och energi. I skogsdebatten rasar en brand med belackare som påstår att förbränning av ved är sämre för klimatet än stenkol. De bortser helt att koldioxid också tas upp i ny biomassa, hela tiden.
Även EU tänker fel med fordonsnormer där enbart koldioxid-utsläppen i avgasröret räknas. En elbil har noll i utsläpp. Statens utredare Sven Hunhammar som nyligen föreslagit ett stopp för nybilsförsäljning av bränslebilar kallar dessa nuf, nollutsläppsfordon. Men det går inte att nolla batteritillverkning och den el som används, trots avsaknad av avgasrör. Gröna Bilister som utser Bästa miljöfordon jämför fordon med batterier över sin livstid. Annars blir det inte jämförbart.
Detta feltänk i EU:s normer ledde till att Fiat Chrysler Alliance betalade Tesla 1,8 miljarder dollar för att undkomma EU:s utsläppsböter. Med sådan ologik förstår man varför Tesla är mer värt på börsen än VW, Toyota, GM, Ford, Daimler, PSA (Peugeot Citroën, Opel) och BMW tillsammans!
Detta spär på misstroendet för HVO100 och andra rena biodrivmedel. Stockholms miljö- och kollektivtrafikregionråd, Tomas Eriksson, sa ”HVO, är visserligen ett förnybart bränsle men orsakar koldioxidutsläpp, borde kanske fasas ut.” Iris Rehnström, Skånetrafikens hållbarhetschef, sa nyligen ”HVO som säljs på den svenska marknaden kan inte anses som hållbart producerad”. Bolaget tog därför beslut att köra vidare på fossil diesel och klimatkompensera.
Det är viktigt att beslut tas på rätt grunder och förstå klimat-reduktion. Förnybara biodrivmedel mäts mot generella utsläppsvärden för bensin och diesel. Men tar oljebolagen med alla utsläpp vid utvinning, transport, raffinering, distribution? Vem luras? Det borde TV4 granska.
Tomas Ekbom, Programdirektör BioDriv/Svebio
Denna krönika publicerades först i Bioenergi nr 3-2021 som går att läsa som e-tidning här