Lagom till Gärdesloppet 26 maj i Stockholm har Tekniska muséet tagit fram deras historiska T-Ford från 1920. Ett gäng eldsjälar har noggrant restaurerat bilen till dess ursprungliga skick. Målsättningen har varit att få den mekaniskt perfekt, och tekniskt korrekt på skruvnivå med både köpta originaldelar och specialtillverkade reservdelar där det inte funnits att få tag i.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
- E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
- Mycket mer ...
T-forden ingår i Tekniska museets samling och deltog senast 1974 i ett veteranbilsrally. Sedan dess har den stått stilla. Det är alltså hela 50 år sedan den sist rullade och denna dag när den premiärvisades igen kördes den på E85 som drivmedel.
Det är mycket tack vare etanolens höga oktantal som den går så fint och undertecknad kan intyga att den 20 hästkrafter starka motorn spann väldigt tyst och fint.
Reparation av motorn
Bilen ägs av Stiftelsen Tekniska Muséet och i samarbete med Tekniska Muséets Vänner och svenska T-Fordsklubben har den renoverats sedan hösten 2022 med varm hand under ledning av Göran Flank, som själv är ägare privat av en annan T-Ford, och Håkan Löfdahl.
Karossen var i så pass gott skick att den behövdes bara poleras. Motorn har däremot fått sig en del reparationer.
Toppfart 60 km/h
Göran berättade att det är genomgående hög kvalitet i denna bil och trots en del besvär som sprucken kolvventil och hundra småsaker som behövde lösas har reparationen gått fint.
Under huven sitter en 2,9 liters fyrtaktare med kombinerad växellåda och motor som använder samma olja. Total vikt är 750 kg och topphastigheten 60 km/h. Halv- och helljus finns men blinkers saknas och vägriktningen visas med förarens arm.
Innovativ produkt
Henry Ford gjorde sig till världens största biltillverkare genom serien av bilar med modellnamnen N, R, S och slutligen T som blev kronan på verket. Några av de unika innovationerna var en vänsterstyrd ratt och ett löst topplock, båda var Ford först i världen med.
Vänsterstyrning var en livräddare för det gjorde att passageraren kunde släppas av på höger sida och minska risken för olyckor.
Hög kvalitet
Av 15 miljoner tillverkade T-Fordbilar beräknas 500 000 finnas kvar idag. T-Fordens exakta konstruktion och höga materialkvalitet har bidragit till att delarna hållit över tid, men också gjort bilen möjlig att renovera till körbart skick över 100 år efter att den tillverkats.
Idag finns det över 21 miljoner etanolbilar (Fuel-Flexible Vehicles) i USA som kan gå på ren bensin eller E85.
Det kan sägas att bruket av etanol som drivmedel inleddes i USA för mer än 100 år sedan med citatet av Henry Ford: ”There’s enough alcohol in one year’s yield of an acre of potatoes to drive the machinery necessary to cultivate the field for a hundred years”. Så rätt han hade!