Alla ämnen
Biogas

Enorma prisskillnader på fordonsgas

Enorma prisskillnader på fordonsgas
– Vi har valt en prissättning som gynnar utvecklingen av biogas som bränsle och omställningen, samtidigt som vi ska ha en rimlig marginal i affären, säger Irene Hedlund, ansvarig för cirkulära affärer på Härnösand Energi & Miljö.

Fordonsgasen blir allt dyrare jämfört med bensinen, visar Bioenergis kartläggning, men biogas tycks inte riskera att bli prissatt så att den tappar konkurrenskraft på marknaden, på samma sätt som HVO och etanol. Prisskillnaderna på biogas mellan mackarna i Sverige är dock enorm.

Ett fel inträffade

Du är inloggad som prenumerant på Bioenergitidningen, men nånting är fel.

På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till och mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.
Bioenergitidningen premium

Vill du läsa hela artikeln?

Endast inloggade betalande prenumeranter kan läsa allt innehåll på bioenergitidningen.se
Som prenumerant får du:
  • Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
  • Mycket mer ...

19 kronor kilot, och det efter en höjning nyligen. Det kostar biogas vid den kommunala macken vid reningsverket Göviken i Östersund. Billigare än så blir inte fordonsgas vid publik pump i Sverige, enligt Bioenergis kartläggning i mitten av april. Priset motsvarar ett bensinpris på 12,60 kronor per liter, vilket innebär en rabatt på drygt åtta kronor litern.

– Vår biogasmack ligger lite utanför staden och för att locka kunder dit har vi haft en förmånlig prisbild, säger Örjan Jervidal, förvaltningschef på Teknisk förvaltning, Östersunds kommun.

– Vi har ett avkastningskrav på biogasmacken på 1,3 miljoner kronor per år. Vi har inte lyckats de senaste åren, det är därför har vi höjt priset.

Mellan 20 och 40 kronor

I andra änden av staden, en dryg mil bort, ligger Gasums mack, som samtidigt som kommunen tar 19 kronor har ett pris på 31,63 kronor per kilo. Priserna kan alltså skilja enormt.

Sett över hela landet kan priserna variera från cirka 20 kronor till 40 kronor per kilo. Prisskillnaderna beror både på olika prisfilosofi och på olika kostnader hos företagen.

De som säljer gasen direkt vid uppgraderingen har en lägre kostnad än de som måste köra ut gasen i flak till macken. Företag som har sin tillverkning i Sverige har visserligen drabbats av högre elpriser, men har en lägre kostnad än företag som mer eller mindre bygger sin affär på importerad gas och har drabbats hårt av de rusande gaspriserna. Priset var uppe på runt 50 kronor per kilo när det var som värst i mars.

Stefan Hermansson
– När priset på vissa håll går upp mot 40 kronor, då blir det en förtroendekris för alla oss som sysslar med biogas, det gör att kunder kan tveka, säger Stefan Hermansson, vd för Småländska Bränslen.

”Vissa har holistiskt perspektiv”

Flera leverantörer tycks ha en prissättning som bygger på att de vill ha kostnadstäckning och att priset ska vara lägre än priset för bensin. Lokal konkurrens kan också betyda lägre priser. Man kan också anta att olika företag har olika krav på lönsamhet. Det finns företag som inte är ute efter att maximinera vinsten.

– Vissa leverantörer följer bensinpriset, vissa har ett mer holistiskt perspektiv och sätter priser de är nöjda med, säger Jenny Rydhammer, som skapat en pris- och tankkarta där gasbilsägare runt om i Sverige uppdaterar priserna på fordonsgas på olika tankställen.

– Meningen med kartan är att både se till att fler personer vet om var mackarna finns, men också att sprida aktuell kunskap om vilka priserna är, så att man kan söka sig till de mackar som är lite billigare, säger hon.

Vill gynna lokalt drivmedel

Vissa kommunägda biogasproducenter, som Svensk Biogas, Eskilstuna, Västerås, Linköping och Härnösand, har låga priser.

– Vi har valt en prissättning som gynnar utvecklingen av biogas som bränsle och omställningen, samtidigt som vi ska ha en rimlig marginal i affären, säger Irene Hedlund, ansvarig för cirkulära affärer på Härnösand Energi & Miljö.

– Ett lokalt producerat bränsle där priset inte drivs av omvärldshändelser är en styrka som vi ser det.

Även privata aktörer kan välja att hålla priset nere på biogas. Ett exempel är Småländska Bränslen som köper biogasen lokalt från Alvesta Biogas, Växjö och Jönköping, och som tar 23,35 per kilo för fordonsgasen i Växjö.

– När priset på vissa håll går upp mot 40 kronor, då blir det en förtroendekris för alla oss som sysslar med biogas, det gör att kunder kan tveka, säger Stefan Hermansson, vd för Småländska Bränslen.

Jenny Rydhammar
– Jenny Rydhammar, som skapat en pris- och tankkarta där gasbilsägare runt om i Sverige uppdaterar priserna på fordonsgas på olika tankställen.

Alltid billigare än bensin

Historiskt har fordonsgas alltid varit billigare än alternativet bensin men prisskillnaden minskar. Bioenergi har tittat på prisstatistik från OKQ8 de senaste fem åren. Rabatten har de senaste åren sjunkit från mellan 15 och 20 procent till runt fem procent i skrivande stund.

Frågan är om biogas kommer att gå samma väg som etanol och HVO, och bli väsentlige dyrare än det fossila alternativet. Förnybar biogas har visserligen blir blivit relativt dyrare, men ligger fortfarande under bensin i pris. Det tycks finnas en vilja i branschen att behålla någon slags rabatt för fordonsgas, för att behålla kunderna.

– Jag har lovat mina kunder att oavsett vad bensinen kostar, uppåt och nedåt, så kommer min 100-procentiga biogas alltid att vara motsvarande en krona billigare per liter bensin, säger vd Stefan Hermansson.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy