Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

Förslag om ny premie för konvertering av bensinbilar till etanol och biogas

Under lördagen presenterade Per Bolund (MP) ett förslag om premie för konvertering av bensinbilar till etanol eller gas. 2030-sekretariatet, som drivit frågan under hösten, ser förslaget som ett viktigt steg. Detta kan ge direkt klimatnytta, precis vad Sverige behöver, säger Anna Lindén på 2030-sekreteriatet.

I Sverige ligger kostnaden för en gaskonvertering kring 50 000 kr, medan en etanolkonvertering kostar under 10 000 kr. I Per Bolunds förslag ges ett högre bidrag till konvertering av gasfordon. Idag finns det närmare tre miljoner bensinbilar på vägarna. Många kommer rulla hela 2020-talet och miljövinsten av en konvertering är direkt och varar bilens livslängd.

Under lördagen presenterade Per Bolund (MP) ett förslag om premie för konvertering av bensinbilar till etanol eller gas. Under lördagen presenterade Per Bolund (MP) ett förslag om premie för konvertering av bensinbilar till etanol eller gas.

– Vi ser hur klimatpåverkan från transportsektorn ökar. Konvertering ger klimatnytta så fort bilen rullar ut ur verkstaden och tankas med det nya bränslet. Det ger dubbel nytta eftersom en fossilbil byggs om till förnybar drift, kommenterar Anna Lindén.

Fungerande konverteringsindustri för gasbilar

I Sverige finns redan en fungerande konverteringsindustri för gasbilar, och flera hundra bilar konverteras varje år. Både nya och gamla fordon kan konverteras, med en minskad klimatpåverkan med upp till 90 procent för biogasfordon. Etanolkonverteringen är idag mer begränsad, men verkstäderna står beredda så fort regelverket uppdateras.
– Vi vill vara ett alternativ för alla som vill minska sin klimatpåverkan utan att behöva köpa en ny, dyr, bil säger Malin Möller på Autoexperten, partner till 2030-sekretariatet. Vi är beredda på att investera i den teknik som behövs bara riktlinjerna från Transportstyrelsen blir tydligare.

Etanolkonvertering

I Frankrike har 70 000 fordon konverterats till E85 bara under de senaste åren. Klimatnyttan med dagens importerade etanol är ca 50 procent, men om svensktillverkad etanol används istället skulle klimatnyttan närma sig 95 procent. Idag exporteras den svenska etanolen till Tyskland som betalar mer för den stora klimatnyttan.

 

 

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy