Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

Försvaga inte reduktionsplikten, regeringen!

2030-sekretariatet och tolv partners går idag ut i en debattartikel i Ny Teknik med krav att reduktionsplikten behållas som ett tydligt, starkt och tufft styrmedel. Regeringen diskuterar att sänka kraven, något som artikelförfattarna vänder sig mot. Reduktionsplikten för bensin och diesel är ett av de det starkaste styrmedlen för klimatomställningen av transportsektorn


Jakob Lagercrantz, VD på 2030-sekretariatet.

– Det vore förödande att sänka målsättningen när vi bara har tio år kvar innan klimatomställningen av transportsektorn skall vara genomförd, kommenterar Jakob Lagercrantz, VD på 2030-sekretariatet. Det är nu vi skall hålla fast vid de effektiva styrmedlen, det är nu vi skall satsa än mer långsiktigt.

Reduktionsplikten infördes 2018 och sätter bindande mål för hur mycket koldioxidutsläpp från bensin och diesel skall minska till 2030. Kraven för de första åren sattes 2018, och nu diskuterar regeringen med den andra Januaripartierna målen för de kommande tio åren.

Läs debattartikeln här.

 

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy