Du deltog på Svebios årliga konferens Fuel Market Day den 30 september och höll föredrag om hur ni tror att den framtida användningen av biobränslen i fjärrvärmen kommer se ut.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Premiumkonto med inloggning
- Full tillgång till låsta artiklar
- Full tillgång till kartor och översikter
- Arkivet med E-tidningen Bioenergi sedan 2014
- Välj månadsbetalning eller årsbetalning
Hur tror ni att framtiden ser ut för biobränsle i fjärrvärmen?
– Vår huvudinriktning är att fortsätta att använda biobränslen för vår fjärrvärmeproduktion. Med det sagt utvärderar vi löpande olika tekniker och bränsleförutsättningar och vi kommer om förutsättningarna finns även att komplettera med rökgaskondensering, spillvärme, förnybar el och andra förnybara alternativ.
– Allt detta har vi ju redan i dag, men beroende på hur marknaderna och policylandskapet rör sig, kan andelarna komma att skifta. Det spelar också roll var industrier och andra potentiella spillvärmekällor etablerar sig. I framtiden hoppas jag att vi kan komplettera med CCS och biokolsproduktion för att skapa ännu fler värden från vår biobränsleanvändning.

Vilka logistiska utmaningar har ni?
– Jag skulle säga att logistiken kring biobränsleanvändning är väldigt väl utbyggd i Sverige i dag. De logistiska utmaningar som finns är ju såklart att transport och omlastningar kostar, och vi vill använda så lokalt biobränsle som möjligt både av ekonomiska och miljömässiga skäl.
Vilka andra källor kan komma att användas istället för biobränsle?
– Som tidigare nämnt, tror jag att vår bränslemix och energitillförsel kommer innehålla lite mer av rökgaskondensering, spillvärme, förnybar el och andra förnybara alternativ. Vi är öppna för allt som är förnybar energi och vill såklart göra det som skapar bäst kostnadseffektivitet och försörjningstrygghet på sikt.
Vilka utmaningar har ni med import av biobränsle?
– Transport och omlastningar är kostsamt, och vi vill använda så lokalt biobränsle som möjligt både av ekonomiska och miljömässiga skäl. Vi vill helst använda en mycket hög andel från Sverige och de andra marknader där vi verkar, där vi vet att det finns ett hållbart skogsbruk och det går att följa upp leverantörsledet på ett bra sätt. Sverige och Norge har ju så otroligt mycket skog – så vi bör ha alla förutsättningar att kunna vara självförsörjande på biobränsle, vilket även skapar en god försörjningstrygghet.

Vad gör ni i dag för att påverka prissättningen på det bränsle ni använder?
– Vi har en decentraliserad samt regional bränsleinköpsorganisation. Vi för dialog med våra leverantörer och försöker förstå deras perspektiv. Vi arbetar tillsammans för att tillgängliggöra mer volymer till marknaden såsom grot, salix och lokalt sly från exempelvis vägrenar.
– Det senaste året har vi även köpt en del bränsle genom import från andra länder i Norden och Baltikum, även om det är relativ små volymer. Vi har även utökat vår bränslelagringskapacitet på vissa anläggningar för att möjliggöra mer flexibilitet i form av att kunna ta emot bränsle när det säljs till billigare pris.
Fakta
Fakta om Solör Bioenergi
Solör Bioenergi har sammanlagt 900 000 användare per dag, och bolaget finns på 300 plaster. De arbetar även med produktion av biobränsle, energiåtervinning av impregnerat trä och skötsel samt drift av kommunala och privata VA-anläggningar.
Vad säger era kunder – godtar de prishöjningar på fjärrvärmen eller börjar de se sig om efter andra alternativ?
– Vi tycker att det känns väldigt trist att höja våra fjärrvärmepriser. Biobränslekostnaderna har ökat med 100 procent och det kommer ta tid för branschen att kompensera för detta. Våra analyser visar att vi fortfarande har ett bra erbjudande gentemot kunderna jämfört med alternativ såsom värmepumpar, men det är viktigt att vi pratar med våra kunder och värnar om relationen med dem.
– Många av våra kunder har inte möjlighet att föra vidare kostnadsökningar i nästa led. Vi försöker ha en bra dialog med våra kunder och förklara den tuffa situation vi just nu befinner oss i. Trots att vi höjer våra priser så har vi inte höjt priset motsvarande våra kostnadsökningar, så vi försöker dela på kostnadssmällen med våra kunder, avslutar Erica Edfeldt Wehtje.