Utsläppen av växthusgaser från dieselbilar kan minska drastiskt. Anledningen är att Peugeot och Citroën gett klartecken för tankning av den förnybara dieseln HVO i sina personbilar. HVO-tillverkaren Neste tror att flera biltillverkare kommer att följa efter.
– Det här är en milstolpe på vägen mot en fossilfri fordonsflotta. När en stor personbilsaktör som PSA-gruppen öppnar för tankning av förnybar HVO i sina dieselbilar får det stor betydelse. Jag är övertygad om att flera biltillverkare kommer att följa efter, säger Fredrik Törnqvist, marknadschef för Neste i Skandinavien.
HVO, hydrerad vegetabilisk olja, har samma kemiska egenskaper som fossil diesel men framställs från vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. Den minskar utsläppen av växthusgaser med 85–90 procent jämfört med fossil diesel. All HVO som Neste säljer i Sverige baseras på avfall och restprodukter. Neste är den största leverantören av förnybar diesel globalt.
PSA-gruppens besked skapar förutsättningar att snabbt minska utsläppen från trafiken. I dag är sex av tio nya bilar en dieselbil. När fler biltillverkare följer efter, kommer dessa snart att kunna tankas med ett förnybart drivmedel, säger Fredrik Törnqvist.
PSA Peugeot Citroën gick ut med beskedet den 7 september. Tillverkaren ger klartecken för tankning av HVO i samtliga personbilsmodeller som har dieselmotorer Euro 5 eller Euro 6, under förutsättning att HVO-dieseln uppfyller den europeiska normen EN 15940. Samma klartecken ger man för HVO i sina transportbilar. All HVO från Neste uppfyller den europeiska normen EN 15940. HVO är sedan tidigare även godkänt för användning i lastbilar och bussar från Volvo, Scania, Mercedes, DAF och MAN.