Den andra april hade jag förmånen att delta på ett möte med IEA, Renewable Energy Industry Advisory Board. Där inledde Fatih Birol, chef för IEA med samma budskap som i höstas: ”Bioenergy is the overlocked giant of renewables”. IEA har allt sedan den årliga IEA rapporten om förnybar energi i höstas pumpat ut att modern bioenergi utgör 50 procent av all förnybar energi i världen. I höstas var det första gången som IEA pratade om bioenergi i stor skala och de verkade uppriktigt förvånande över att
IEA’s budskap har sedan dess varit att rätt politik och hållbarhetsregler är avgörande för att bioenergin ska nå sin fulla potential.Detta var också syftet med mötet i Paris. Paolo Frankl, Head of renewables, hade bjudit in en rad bioenergiföretag från hela Europa för att få förslag till vilken politik som IEA ska förorda, dels i egna rapporter, dels i dialog med regeringar världen över.
På mötet var det övervikt för företag inom biodrivmedelssektorn flera företag menade att andra generationens biodrivmedel måste bygga på produktion av den första generationen från åkergrödor. IEA är mer positiv till första generationens biodrivmedel än vad till exempel EU är och det kommer troligen att märkas i framtida utspel från organisationen.
Annars är det störst potential för bioenergi inom uppvärmningssektorn. Där har Sverige mycket att bidra med som ett gott exempel inom kraft- och fjärrvärme men också genom omställning av den mindre industrin utanför utsläppsrättshandelssystemet genom ombyggnad av till exempel tvätterier, bryggerier, mejerier, asfaltsproduktion till förnybart biobränsle.
Ford Kuga EcoBoost E85 bäddar för ny flexifuelvåg
Den åttonde april fick Sverige åter möjlighet att köpa E85-bilar. Det tog därmed nio månader från att Volkswagen sålde sin sista etanolbil till att E85 återkom på marknaden. Det är Ford som lanserar en av sina bästsäljare, Ford Kuga i en E85-version, både på den svenska och franska marknaden. Detta är efterlängtat och väldigt bra. Flexifuelbilar och ökad etanolinblandning är en av de bästa metoderna att minska de fossila utsläppen snabbt. Vi tror att andra bilmärken kommer att göra som Ford och lansera egna flexifuelversioner.
Även din nya Volvodiesel är en supermiljöbil
Allt fler dieselbilar blir godkända för förnybar HVO100-diesel. I början av april var det Volvos tur att godkänna HVO100 i modeller från 2015 och framåt. Vad enkelt det nu blir för allt fler dieselbilägare att bli klimatsmarta. Vi räknar med att VAG-gruppen med AUDI, VW och Skoda godkänner motorer inom kort, efter ett flerårigt testprogram.
Många säger att det inte finns förnybara bränslen i tillräcklig mängd. Men om vi tankar E85 och HVO100 och efterfrågan ökar blir intresset att investera i ny biodrivmedelsproduktion stort. Med nya fabriker kommer kostnaderna att sjunka och tekniken utvecklas. Råvara till biodrivmedel finns det gott om, även om en del måste odlas eller samlas in. Det kan ta tid att få fram ny produktion i odling, logistiksystem och biodrivmedelsfabriker men volymerna kommer. Det är hög tid att komma igång. Låt oss tanka mer biodrivmedel!
Gustav Melin, vd Svebio
Denna artikel publicerades först i Bioenergi nr 2-2019 som även går att läsa som e-tidning.