Precis som för snart 20 år sedan då Ford var först i Sverige med etanolbilar blir de återigen det enda bilmärket i Sverige att sälja etanolbilar, vid sidan av andra förnybara drivmedel som HVO, biogas och el. Första modellen ut blir Ford Kuga EcoBoost E85 som nu börjar säljas.
I Sverige tar Ford nu sina hållbarhetsplaner ett steg framåt genom att introducera bilar som kan köras på E85. Först ut blir SUV:en Ford Kuga EcoBoost E85, som går att beställa från och med den 8 april hos alla Ford-återförsäljare över hela landet. Bilarna specialanpassas för E85 men om E85 inte skulle erbjudas på en tankstation går det lika bra att köra bilen på bensin.
Förnybara drivmedel
Etanol är en viktig del i den offensiv som Ford nu gör för att ställa om till förnybara drivmedel, en offensiv där utöver E85 även biodieseln HVO, fordonsgas och el ingår. Innan året är slut kommer Ford på den svenska marknaden att erbjuda både transportbilar godkända för HVO (där tester just nu genomförs), pluginhybrider och mildhybrider, och i början av nästa år kommer en helt eldriven, Mustang-inspirerad SUV. Elbilarna är de första som kommer ur Fords globala 100-miljarderkronorssatsning från 2017 till 2022 som ska resultera i 40 olika elektrifierade modeller, som presenterades under Fords Go Further-event i Amsterdam under förra veckan.
Prisläget ser bättre ut
Sverige var runt millennieskiftet ett föregångsland när det kom till E85 som förnybart drivmedel. Ford lanserade Focus med etanoldrift som första märke 2001 och sålde över 50 000 bilar innan höga etanolpriser och straffskatter slog undan marknaden för E85 i början av 2010-talet. När nu prisläget för E85 ser helt annorlunda ut, och en omställning mot förnybara drivlinor är högsta prioritet hos alla bilmärken med självaktning, är det dags för en ny renässans för etanolen.
Det behöver gå fort
– Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov. Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad. De problem med för höga sulfatnivåer som fanns för 20 år sedan är borta sedan länge tack vare en EU-standard, och nu är även priset på E85 rimligare tack vare ett smartare skattetryck. Vi tror på elbilen som en av flera lösningar på lång sikt, men här och nu är etanolen nästan helt oslagbar för att åstadkomma en snabb klimatomställning i stor skala, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.
En lättillgänglig omställning
Etanol är ett förnybart drivmedel som tillverkas av exempelvis sockerrör, grödor eller vinrester. En bil som tankas med E85 halverar klimatpåverkan jämfört med motsvarande bensinbil. I mitten av 2010-talet belastades E85 med höga skatter vilket gjorde det mycket dyrare att köra på etanol än på bensin, men i dag är E85 åter betydligt billigare än bensin, 11.45 kr per liter för E85 och 16.09 kr per liter för bensin (OKQ8 3 april) vilket gör att kostnaden per mil blir lägre med E85 än med bensin, knappt 1 krona, om man räknar med en 30% högre drivmedelsförbrukning för en E85-bil.
Lägre vägskatt och neutralt i Bonus-Malus
Då E85 är ett förnybart drivmedel hamnar bilen i den neutrala zonen i Bonus-Malus vilket innebär att den varken får en bonus eller en straffskatt, oavsett deklarerade koldioxidutsläpp (Ford kommer presentera CO2-data för bilen längre fram). Vägskatten för bilen är dessutom endast 360 SEK per år till skillnad från 8000-10 000 SEK per år för motsvarande bensindrivna bil.
Ford Kuga tar täten – i Sverige och Frankrike
Utöver Sverige är även Ford i Frankrike med på etanoltåget, där har redan Ford Kuga lanserats. I Frankrike ligger etanolpriserna på en betydligt lägre nivå än i Sverige, nästan hälften av kostnaden per liter jämfört med bensin och gapet väntas öka ytterligare. Ford har även många etanoldrivna modeller i USA och Brasilien.
Fords nya etanolmotor baseras på den prisbelönta EcoBoost-motorn på 1,5 liter och 150 hästkrafter, och skiljer sig mycket från de motorer som satt i Fords tidigare Flexifuel-bilar. Motorn modifieras direkt i fabriken i spanska Valencia där bilarna byggs, och motorn och det avancerade bränslesystemet känner själv av vilket bränsle som finns i tanken.
Ford Kuga EcoBoost E85 kostar från 259 900 SEK och kommer att levereras i början av sommaren.
– E85 som drivmedel har varit väldigt orättvist behandlat av politiken de senaste åren, och det har gjort att marknaden dalat. Men potentialen i drivmedlet finns fortfarande där och vi hoppas att fler märken ska följa efter oss nu. På så sätt kan vi tillsammans visa för politiken att vi i branschen fortfarande tror på E85 och få till förbättringar som kommer gynna både klimatet och infrastrukturen, säger Erik Lindham.