Förslagen om hur vi ska få mer klimatvänliga biodrivmedel (bränslebytet med reduktionsplikten) och hur vi ska få allt bättre och mer miljövänliga bilar (bonus/malus) finns med i budgeten som finansminister Magdalena Andersson lade fram idag. Liksom en lång rad andra förslag inom klimat- och energiområdet. Men en sak saknas: något konkret om hur vi ska få fart på den inhemska produktionen av biodrivmedel.
Det är nu tre år sedan förra valet, och jämnt ett år kvar till valet 2018. I valrörelsen 2014 talade Stefan Löfven om hur viktigt det är att kunna använda vår skogsindustri för att göra miljövänliga drivmedel. I allmänna ordalag. Sedan dess har användningen av biodrivmedel ökat mycket kraftigt, och en femtedel av alla fordonsbränslen är nu biodrivmedel, och mer än 25 procent av alla diesel. Men den här utvecklingen har huvudsakligen skett genom ökad import av biodrivmedel eller råvaror till biodrivmedel. Några större nya inhemska produktionsanläggningar har inte sett dagens ljus.
Och årets budget ger inte så mycket nytt hopp om att det ska komma investeringar.
Så här ser läget ut när det gäller att tillverka biodrivmedel av skogsråvara i Sverige:
Sunpines fabrik i Piteå, som tillverkar råvaran för biodiesel från tallolja, stod klar 2010. Där tillverkas 100 000 kubikmeter, som förädlas av Preem till HVO-diesel som kan blandas i vanlig diesel. Det är den enda fullskaliga, kommersiella anläggningen hittills i Sverige för produktion av skogsbaserat biodrivmedel.