Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

OG-Bolaget har gröna tankar om framtiden

Vårt samarbetsåkeri OG-Bolaget satsar fullt ut på att köra hållbart. Företagets alla bilar kör numera enbart på biobränslet HVO100.
– Med det här initiativet hoppas vi kunna inspirera andra att ställa om och göra likadant. Vi måste ju det för vår framtids skull, säger Stefan Carlsson, koncernchef för JSC Förvaltning där OG-Bolaget ingår.

HVO100 är ett nästan hundra procent fossilfritt dieseldrivmedel tillverkat av avfallsfetter, restfetter och vegetabiliska oljor. HVO100 ger lägre utsläpp av växthusgaser och har samma prestanda som vanlig diesel. Dessutom kan det användas i alla dieselmotorer.

OG-Bolaget i Hultsfred har tolv bilar med linjetrafik i norra Kalmar län, Jönköpings län, samt Göteborg och Borås. Tankanläggningen i Hultsfred heter Waldebjers och köper sin HVO100 från Neste. Avståndet på OG-Bolagets linjetrafik gör att bilarna alltid kan tanka på hemmaplan i Hultsfred.

OG-bolaget
OG-Bolaget satsar fullt ut på att köra hållbart. Företagets alla bilar kör numera enbart på biobränslet HVO100. OG-Bolaget satsar fullt ut på att köra hållbart. Företagets alla bilar kör numera enbart på biobränslet HVO100.

Lönsamt i längden

– Går vi ut och säger att OG-Bolagets bilar enbart kör med HVO100 måste vi vara hundra procent säkra på att bränslet räcker tur och retur. Med de körningar vi har kan vi alltid tanka på samma lokala anläggning, säger Stefan Carlsson.

HVO100 är ett relativt dyrt bränsle. Men det hindrade inte OG-Bolaget från att helt gå över till drivmedlet i alla sina bilar.

– Även om HVO100 är ganska dyrt, tror och hoppas jag företag är beredda att betala lite extra för den här typen av lösningar. Jag tror det kommer löna sig i längden, säger Stefan Carlsson.

Banar väg för gröna transportlösningar

Han ser positivt på framtiden för den här typen av bränslelösning. Även om den så kallade Reduktionsplikten (ett styrmedel för att minska trafikens utsläpp av växthusgas) slukar en stor del av HVO som alternativ bränslelösning.

– Jag ser hellre att HVO100 används för tung trafik då det är svårare för fjärrtrafiken att ställa om till eldrift, jämfört med personbilar.

I nuläget finns inga planer på att införa HVO100 fullt ut inom koncernen, även om drivmedlet delvis används i övriga verksamheter. Däremot tittar de på andra alternativ som exempelvis biogas och vätgas.

– Det är roligt att kunna gå i bräschen för att hitta nya mer hållbara alternativ. Man måste göra sitt för kommande generationer och försöka hitta långsiktiga lösningar, säger Stefan Carlsson.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy