Volvo Lastvagnar utökar utbudet av låghytter för Volvo FE med flera nyheter för krävande transporter i stadsområden. De flesta nyheterna handlar om förbättrad säkerhet och produktivitet för föraren.
Samtidigt är gasdrivna motorer nu tillgängliga för alla Volvo FE hytt- och chassikombinationer. Allt detta gör Volvo FE till ett passande val för krävande stadstransporter anpassade till åkeriets specifika behov.
En lågbyggd hytt erbjuder säkerhets- och produktivitetsfördelar vid avfallshantering, stadsdistribution och anläggningstransporter i stadsmiljö, som tillgodoser även de mest krävande förhållandena vid stadskörning. För det första reducerar den låga körpositionen döda vinklar och förbättrar förarens sikt och kontroll.
– Att se vad som händer runt lastbilen och få ögonkontakt med oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister är en utmaning när man arbetar i en intensiv stadsmiljö. Nu har vi tagit itu med problemet för ännu fler typer av transporter, säger Anders Edenholm, Segmentchef Distribution på Volvo Lastvagnar.
Bättre arbetsmiljö
För det andra gör det låga insteget att föraren kan arbeta mer effektivt och samtidigt minskar risken för knä- och fotledsskador. Den nya låghytten är optimerad för föraren och en passagerare med möjlighet till passagerarsäte med luftfjädring. Hytten ger samma tydliga sikt som den nuvarande modellen och den låga körpositionen innebär nära kontakt med miljön runt lastbilen. Dessutom ökar det extra fönstret i passagerardörren sikten ytterligare, vilket garanterar att dolda vinklar hålls till ett minimum.
Det nya låghytterbjudandet är ett komplement till den nuvarande som erbjuder plats för upp till tre passagerare och ett plant golv från dörr till dörr. Dessa funktioner krävs vid vissa transporter, men är inte nödvändiga i alla fall där ett lågt insteg är en fördel.
– Vid stadsdistributionen gör föraren alla körningar och leveranser ensam. Det låga insteget är en enorm ergonomisk fördel om du klättrar in och ut ur hytten över 50 gånger om dagen och den förbättrade sikten förbättrar säkerheten för oskyddade trafikanter, avslutar Anders Edenholm.
HVO, RME eller gasdrift
Volvo FE erbjuder nu drivlinealternativ för att passa alla krav på prestanda och ett stort antal lokala miljöincitament och regler. Dieselmotorer finns tillgängliga från 250 till 350 hk – de är alla möjliga att köra på HVO och 320 hk-versionen kan även köras på 100 procent biodiesel/RME. Utöver detta erbjuder den gasdrivna Volvo FE CNG låga utsläpp och kan köras på både biogas och naturgas. Volvo FE CNG kan nu kombineras med alla hyttversioner – inklusive den nya låghytten.