Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

PG Lots bytte till HVO

PG Lots i Linköping bytte från fossil diesel till HVO i sina lastbilar i början av sommaren. Det var en enkel och smidig omställning för oss, säger Mikael Carlsson, vd för PG Lots.

Circle K har sedan tidigare en truckstation på en del av PG Lots mark.

– Vi har haft en dialog för att utveckla truckstationen, göra den mer attraktiv och för att få ett bättre flöde. Frågan om HVO kom upp i dialogen, det var något som vi fastnade för och ställde oss väldigt positiva till. Det är en av de första stationerna här i Linköping som började med HVO. För oss var det en enkel och smidig omställning att börja tanka HVO100 i våra egna fordon. Stationen är öppen för alla som har kort hos Circle K, berättar Mikael Carlsson.

Mikael Carlsson, vd för PG Lots i Linköping.
Vi har bytt till HVO sedan snart ett halvår, säger Mikael Carlsson, vd för PG Lots i Linköping. Foto: David Einar Mikael Carlsson, vd för PG Lots i Linköping.

Även personbilar

Konverteringen till HVO gjordes i slutet på maj.

– Vi har inte märkt någon skillnad på att köra med HVO. Så här långt har det fungerat bra. Det känns som att HVO är ett smidigare än RME, som kräver ombyggnad och justeringar av fordon med mera. Priset för HVO är något öre högre än dieseln. Av den totala mängden som tankas här på en månad står vi för maximalt fem-tio
procent. Det är mest tyngre trafik som tankar, men även budbilar, personbilar och privatbilar tankar HVO100. Tankstationen är anpassad så att det finns både större och mindre munstycken för olika fordonstyper, förklarar Mikael Carlsson.

Ny lastbil

PG Lots har köpt en ny Scania med Euro 6-motor.

I samband med att vi sålde två bilar tidigare i år, köpte vi en ny och har moderniserat vår fordonsflotta. Bilen levererades veckan efter midsommar. Vi har fyra bilar som kör för DHL. De bilarna ligger ute hela veckan och kör i hela Sverige från söndag kväll till fredag eftermiddag. De resterande bilarna kör lokalt i Östergötland och Sörmland.

I somras köpte PG Lots en ny Scania med en Euro 6-moton.
I somras köpte PG Lots en ny Scania med en Euro 6-moton. Foto: Mikael Carlsson nya_scanian

Tre ben

PG Lots startades 1999 av Patrik Appelskog och Göran Olofsson som en lotsfirma, det vill säga de hyrde ut chaufförer till andra åkerier. Efter ett par år skaffade de en lastbil, sedan blev det en lastbil till och så vidare. Så småningom köpte de en fastighet. Den huvudsakliga verksamheten i dag består av tre ben – bemanning, åkeriverksamhet med nio egna ekipage samt lager och logistiktjänster inklusive tredjepartslogistik som orderplock, lagerhantering med mera.

– Vi jobbar också med att hyra ut ytor i våra fastigheter och har byggt en ny fastighet på 800 kvadratmeter, berättar Mikael Carlsson.

Färre fordon

Antalet egna fordon har minskat succesivt som en följd av allt tuffare konkurrens.

– När jag började här för två och ett halvt år sedan hade vi cirka 16 ekipage och i dag har vi nio. Lönsamheten är bättre i de andra två verksamhetsbenen än i åkeriverksamheten som är så oerhört tuff och konkurrensutsatt. Men samtidigt är det ett mycket bra komplement till både lager och logistikverksamhet samt bemanningen. Det är tre ben som ska leva bredvid varandra, avslutar Mikael Carlsson.


Denna text publicerades först i Bioenergi nr 5-2016

Fakta

Om PG Lots

Företaget har totalt sett cirka 50 anställda, varav 37 är fast anställda och ett tjugotal personer är timanställda framförallt inom bemanning. 

Omsättningen låg det senaste verksamhetsåret på 36 miljoner kronor, med ett resultat på 162 000 kronor.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy