Svebio har slutfört en utredning, finansierad av Vinnova. Resultatet är tre förslag på konkreta styrmedel som gör att Sverige kan realisera potentialen av främst skogsrester till biodrivmedel och biojetbränslen.
Svebio skickar nu in till regeringen en rad konkreta förslag till hur investeringar i nya svenska bioraffinaderier kan underlättas. Detta ligger i linje med svenska regeringens mål om att utveckla en cirkulär biobaserad ekonomi. Flera svenska företag utvecklar teknologier för skogsrester till högvärdiga biodrivmedel och flera utreder möjligheter för kommersiell storskalig produktion i bioraffinaderier.
Riskhantering
– Vi har i projektet identifierat dels centrala faktorer i investeringsprocessen och dels vilka risker som är de mest kritiska för investerare i svenska bioraffinaderier. Från detta har vi tre konkreta styrmedel, vilka reducerar risken och gör det möjligt till storskalig produktion av biodrivmedel, säger Svebios programdirektör Tomas Ekbom. Dessutom föreslår utredningen styrmedel för fossilfrihet i flyget och sjöfarten.
Affärsmässig grund
– Det intressanta är att detta arbete har gjorts av ledande producenter och projektutvecklare. Diskussionerna har involverat lånefinansiärer, banker och andra intressenter. Förslagen är därmed framtagna på en solid affärsmässig grund, säger Tomas Ekbom.
Drivmedel för flyg och sjöfart
– Lyckas vi med detta kan industrin genomföra stora investeringar värda tiotals miljarder kronor vilket ger tusentals nya arbetstillfällen. Dessutom kan flyget tanka planen med svensk biojetbränsle i en nära framtid, och vi kan få en liknande utveckling inom sjöfarten, säger Gustav Melin, vd i Svebio.
Svenska Bioenergiföreningen har lett projektet och arbetat med biodrivmedelföretagen Energifabriken och Sekab, skogsbolagen Holmen och Södra Skogsägarna samt RenFuel Lignolproduktion, projektutvecklarna PyroCell och Porcupine samt Sveriges Åkeriföretag. Svebio har också använt sitt nätverk BioDriv med ca 60 företag och organisationer med 130 personer som främjar biodrivmedel, omfattande alla delar i värdekedjan för transportsektorn.