Stockholm Norvik hamn har gjort klart en förstudie som visar att det finns goda förutsättningarna för att hamnen i Nynäshamn ska bli ett mellanlager för infångad koldioxid, på väg till slutlagring i berggrunden i Norge eller Danmark. Nu startar nästa fas.
Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
- Magasinet Bioenergi med sex nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
- E-tidningen Bioenergi med sex nummer per år
- Mycket mer ...
De sju partner som deltagit i förstudien har tillsammans planer på att starta koldioxidinfångning mellan 2027-2030 som beräknas uppgå 2,4 miljoner ton infångad koldioxid senast 2035. Potentialen för infångad koldioxid i östra mellansverige är runt nio miljoner ton koldioxid per år.
Förstudien kallas NICE, en förkortning för Norvik Infrastructure CCS East Sweden.
– Koldioxiden ska pumpas ner i berggrunden i Norge eller Danmark. Det kräver en lång logistikkedja, där vi ser att ett mellanlager skulle kunna underlätta logistiken, säger Mattias Sandell, projektledare på Stockholm Hamnar Norvik.
Åtta partners
De partners som deltagit i NICE är Stockholms Hamnar, Stockholm Exergi, Mälarenergi, Söderenergi, Vattenfall, Heidelerberg Materials, Nordkalk och Plagazi.
– I förstudien har vi studerat tre olika logistiksystem för tåg, pråmtrafik och större fartyg. Vattenfall har inte tillgång till hamn direkt vid sitt biokraftvärmeverk i Jordbro utan studerar förutsättningarna för att använda järnväg. Det skulle fungera bra och det finns järnvägsspår fram till hamnen.
Flera av aktörerna finns i Mälaren. Pråmar kan fungera både som lager hos aktörerna och för transport till ett mellanlager i Stockholm Norvik.
Större fartyg kan ge service till de aktörer som är lokaliserade utanför Mälaren – framförallt Stockholm Exergi och Heidelberg i Slite, förklarar Mattias Sandell.
Tillstånd för kaj
I förstudien har förutsättningar och kostnader för de olika alternativen studerats.
– Vi har också analyserat hur vi rent praktiskt skulle kunna lösa mellanlagret och fartygstrafiken till och från Stockholm Norvik Hamn. Vi har tillstånd att bygga ut kajer som vi inte ännu har utnyttjat. Huvudförslaget är att placera lagret i den södra delen av hamnen. Stora fartyg med maxdjup för östersjötrafik kan utföra transporten från Stockholm Norvik till Norge eller Danmark.
Kan matcha behovet
Stockholm Exergi ser ut att kunna bli först med att ta i drift sin anläggning för koldioxidinfångning 2027.
– Vår preliminära bedömning är att vi ska kunna möta deras behov. Men det finns flera faktorer som vi inte kan påverka, till exempel behovet av nya fartyg som ska transportera koldioxiden. De kommer troligen att behöva beställas nya och det kan vara en lång leveranstid på dessa fartyg.
Även slutlager måste finnas klara för att ta emot koldioxid. Men detaljerade analyser av slutlager har inte gjorts i förstudien. Vi ser att det finns osäkerheter, men vi tror att vi ska ha möjlighet att matcha i stort sett hela behovet.
Vad är nästa steg för Stockholm Norvik Hamn?
– Vi behöver bygga en ny kaj, men vi har inte bestämt när det blir. Vi planerar att arrendera ut mark till en aktör som är expert på lager för koldioxid, som bygger mellanlager. Det är inte klart vem det kommer att vara.
Tidpunkten för investeringarna beror på hur många aktörer samt hur stora volymer koldioxid vi får med oss i affären. Det är ett gemensamt projekt och ju fler som vill delta med sina volymer desto enklare blir det att få aktörer i andra delar av kedjan att investera, till exempel de som behöver investera i nya fartyg.
Vem ser ni som tänkbar investerare i ett mellanlager?
– Det finns aktörer idag som är intresserade. En aktör som har uppvaktat oss är Altera, ett norskt bolag. De har ett koncept som kallas Stella Maris.
Stockholm Exergi ligger långt fram. Hur ser det ut för andra partners som är med i projektet?
– Vattenfall ligger också långt fram. Även Nordkalk och Söderenergi har planer på att snart komma igång. Heidelberg studerar olika lösningar för sina transporter. Mälarenergi i Västerås planerar att ha en anläggning klar omkring 2030, och är sist ut bland de som varit med i förstudien.
– För att verksamheten ska ta fart tror jag att det behövs att några aktörer går ihop i gemensamma projekt. Då kommer andra aktörer i kedjan också att våga sätta fart. Idag är tekniken igång men ekonomin är en större osäkerhet.
– Vi arbetar vidare med att ha dialog med aktörer i logistikkedjan samtidigt som vi förbereder en tillståndsansökan och förprojekterar infrastrukturlösningar som ska kunna möjliggöra ett mellanlager för koldioxid i Stockholm Norvik Hamn. Sedan kommer vi in på investeringsbeslut och därefter till ett byggskede, avslutar Mattias Sandell.