Inrikesflygbolaget BRA har summerat bränsleförbrukning och utsläpp för alla Stockholmsflygningar från Växjö under 2017. Samtidigt som antalet passagerare med BRA ökat med 35 procent sedan 2014, så minskar koldioxidutsläppen med 31 procent per passagerare.
BRA har jämfört helåret 2014 med 2017, då bolaget under åren däremellan bytte flygplanstyp för flyglinjen till en ATR 72, världens mest klimateffektiva flygplan för kortare flygsträckor.
Mellan Växjö och Stockholm Bromma är det 33 mil fågelvägen (cirka 44 mil med bil). ATR 72 flyger på mellan 6000 och 7000 meters höjd, vilket också innebär att det inte uppstår några höghöjdseffekter under flygningen. Mellan 2014 och 2017 ökade antalet passagerare med företaget på flygsträckan med 35 procent till 75 928 personer. Trots ökningen har den totala bränsleförbrukningen minskat med 7 procent.
Fossilfritt inrikesflyg
–Vi är övertygade om att inrikesflyget kommer att bli helt fossilfritt och har som delmål att halvera våra fossila utsläpp till 2025. Vi har kommit en bra bit på väg och gör nu flera satsningar för att byta ut bränslet i flygplanen till biobränsle. Det är självklart att Växjöborna ska kunna flyga med gott samvete även i framtiden, säger Emma Sandsjö.
–Trots minskningarna av koldioxidutsläpp slår sig inte BRA till ro. Nu pågår intensivt arbete för att öka antalet resenärer på varje avgång och att byta ut bränslet i tanken till biobränsle, avslutar Emma.
Ju fler som flyger med ett flygplan desto mer klimateffektiv blir själva flygningen då bränsleförbrukningen fördelas på fler personer. Bränsleförbrukningen blir då jämförbar med exempelvis att resa med bil.
Biobränsleflyg
Årets nyhet med företaget: möjlighet för alla att göra flygresan med 100 % biobränsle, är något som väljs vid bokning för enhetspriset 300 kronor per flygsträcka. Så här fungerar biobränsleflyg. Välj biobränsle för varje flygsträcka vid bokning. BRA tankar biobränsle i efterhand. Bolaget byter ut vanligt jet-bränsle mot köpt mängd biobränsle. BRA erbjuder biobränsle för enhetspriset 300 kr per sträcka, vilket motsvarar bränsleåtgång för en passagerare vid en genomsnittlig inrikesresa.