Alla ämnen
Biodrivmedel & transport

Utsläpp ökade när andelen förnybart biodrivmedel sjönk

Utsläpp ökade när andelen förnybart biodrivmedel sjönk
Andelen biodrivmedel har minskat kraftigt och utsläppen har ökat.

Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014.

Det framkommer när Drivkraft Sveriges idag presenterar ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Under 2024 ökade de totala utleveranserna av bränsle något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte en kraftigt lägre inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel till följd av den sänkta reduktionsplikten.

Omställningsbarometern visar att de totala utleveranserna av drivmedel ökade med drygt 3 procent 2024 jämfört med 2023 samtidigt som leveranserna av hållbara biodrivmedel minskade till 13,2 procent vilket kan jämföras med 26,8 procent 2023.

Tydligt trendbrott

– Vi ser ett tydligt trendbrott i användningen av hållbara biodrivmedel och det beror på en minskad ambition inom reduktionsplikten. Totalt stod låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel för närmare 5 procent av drivmedelsleveranserna 2024 vilket kan jämföras med drygt 20 procent 2023, säger Viktor Gunnarsson ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.

Andelen rena och höginblandade biodrivmedel ökade

Samtidigt ökade andelen rena och höginblandade biodrivmedel från cirka 6 till drygt 8 procent av drivmedelsleveranserna. Detta främst genom ökade mängder av HVO100. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.

Dags att förlänga skattebefrielsen

– Regeringen bör skyndsamt sätta i gång en statsstödsansökan till kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel från 1 januari 2027. Med den planerade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Skattebefrielsen möjliggör dessutom 100 procent förnybart i tanken för alla de företag och individer som efterfrågar detta, fortsätter Viktor Gunnarsson.

De fossila koldioxidutsläppen ökade

Att inblandningen av hållbara biodrivmedel i bensin och diesel minskade leder till att den fossila andelen ökar, vilket ökar de fossila koldioxidutsläppen.

– När vi summerar 2024 är vår bedömning att de fossila koldioxidutsläppen från bensin och diesel har ökat med cirka 22 procent 2024 jämfört med 2023, trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar, fortsätter Viktor Gunnarsson.

Nyregistreringen av elbilar bromsade in

Under 2024 stod elbilar för cirka 34 procent av nybilsförsäljningen jämfört med 38 procent 2023. Vid utgången av 2024 var cirka 7 procent av Sveriges personbilsflotta elbilar. Andelen hade varit ännu högre om inte nybilsförsäljningen hade minskat 2024 och exporten av begagnade elbilar hade varit så hög.

Utbyggnaden av publik laddinfrastrukturen fortsätter

– Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen är en viktig pusselbit i elektrifieringen. I början av mars 2024 hade våra medlemmar och partners sammanlagt 1135 publika laddningsstationer för snabbladdning med totalt 2945 laddningspunkter, avslutar Viktor Gunnarsson.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy