Det nordiska nätverket av tankstationer med flytande gas fortsätter att expandera i och med att det nordiska energibolaget Gasum öppnade sin femte tankstation i Sverige den 12 november.
Den nya stationen erbjuder flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) för tunga fordon. Den nya tankstationen är en del av Gasums planerade nordiska nätverk av 50 tankstationer med flytande gas i Norden framtill början av 2020.
Minskade koldioxidutsläpp
Tunga transporter spelar en nyckelroll i det nordiska logistiksystemet. Allteftersom transportvolymerna ökar kommer även utsläppen av koldioxid öka. Tunga transporter står för närvarande för upp till 30 procent av utsläppen av koldioxid från vägtransporter i Europa. Enligt de nya utsläppsmål som EU infört tidigare i år ska utsläppen av koldioxid från tunga fordon minska med 30 procent fram till 2030. Målet på nationell nivå i Sverige är att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter med 70 procent fram till 2030 jämfört med 2010 års nivåer.
Fler tankstationer
– Det expanderande nätverket av tankstationer stödjer logistikföretag som vill minska sina koldioxidutsläpp. Gasums expanderade nätverk i Sverige omfattar nu en sträcka på omkring 1 000 km mellan vår kommande tankstation i Kalmar i söder och den kommande tankstationen i Östersund i norr. Alla nya tankstationer kommer att ligga i tätt trafikerade områden och kommer att möjliggöra en betydande ökning av användningen av LNG och LBG inom tung trafik, säger Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum.
Ett av EU:s mål är att främja alternativa rena bränslen. Alternativa bränslen som exempelvis LNG och LBG bidrar både till att minska utsläppen av koldioxid och partiklar jämfört med diesel. Den svenska regeringen har erkänt gasens roll inom segmentet tunga fordon via olika incitament som exempelvis Klimatklivet, vilket främjar uppbyggnaden av infrastruktur och ökar antalet gasdrivna fordon.
Mejeritransport kör på LBG
Värmlands första tankstation för flytande gas i Karlstad är ett svar på det ökande lokala behovet av LBG och LNG, i synnerhet bland logistikföretagen i Värmland. Logistikföretaget Mejeritransport AB, som är en underleverantör till Arla Foods, har ett uttalat intresse för alternativa bränslen och kör nu bland annat på LBG.
– Arla strävar efter att vara fossilfria inom en nära framtid. Vi är stolta över att köra Arlas första LBG-lastbil i Sverige och glada över att leda framstegen mot mer miljövänlig logistik, säger Patrik Andersson, logistikchef på Mejeritransport AB.