Få har missat att laddbara bilar har slagit stort på bilmarknaden. Förra regeringen satsade frikostigt av våra skattepengar och gav ut en klimatbonus för att premiera elfordon. Från införandet 1 juli 2018 till juli 2022 hade mer än 10 miljarder kronor betalats ut. Det är inte småpotatis, skriver Svebios drivmedelsexpert Tomas Ekbom.
För en så kallad nollutsläppsbil (en elbil som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer, men inte inräknat alla utsläpp för el och tillverkning) var bonusen högst 70 000 kronor. Den nya regeringen sänkte bonusen till 50 000 kr från 1 januari 2023 och beslutade att ta bort den helt från 1 april 2024.
Vad har bonusen gett för effekt? En andel om hela 56 procent laddbart. Under 2022 nyregistrerades det 288 000 bilar varav 95 000 rena elbilar och 66 600 laddhybrider. Andelen registrerade laddbara bilar har fortsatt under 2023 trots sänkt bonus. Men det speglar ordrar gjorda 2022.
Däremot har antalet nya ordrar halverats. Nybilsförsäljning drivs också av tjänstebilar. Totalt finns nu cirka 440 000 laddbara bilar, av 4,8 miljoner bilar.
Fler automatbilar
En till effekt är att det nu föreslås lättnader i kraven på körbehörighet. Som bekant använder inte en elbil växellåda. 2016 var nyregistrerade bilar med automatisk växellåda för första gången fler än de med manuell – och fyra år senare var 80 procent automatiska.
Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR välkomnade nyligen regeringens förslag att se över förarutbildningen för B-körkort. STR tycker att regelverk, myndighetsstyrning och provsystem ska anpassas efter en ny verklighet där elbilar och körkort för automat är normen.
Låga godkännanden
Samtidigt har provresultaten försämrats under 20 år. Låga godkännanden både för teori och körning. Alltför provfokuserat sägs vara en orsak. Vad innebär det? Att eleven inte ska genomföra kunskapsprov?
Analogt med att grundskolor i stor utsträckning avskaffat skolböcker och ersatt det med ”paddor”? Läskunnigheten bland svenska elever har nu sjunkit till EU:s lägsta.
STR skriver självt: ”Trots nya varningssystem, självkörande kapacitet och sensorer som läser av omgivningen har en ny typ av allvarliga olyckor uppstått. Förare underskattar den snabba accelerationen i elbilar med den livsfarliga kombinationen att överskatta den nya teknologins förmåga att förhindra olyckor.”
Är det en framtid som känns säker?
Är det rimligt att kraven sänks på nya förare, särskilt som att de verkar ha svårt hantera elbilar och på det att ingen ska behöva kunna manuellt växlade bilar? Om det blir normen finns ingen lag som förhindrar en ung person att på motorvägen försöka lära sig kopplingen. Är det en framtid som känns säker?
EU-kommissionen presenterade den första mars i år sitt förslag på ändringar i EUs körkortsdirektiv. Ett av förslagen är att köra en rullstolsbuss eller skolskjuts för max åtta passagerare med B-körkort, även om den med eldrift skulle bli tyngre än 3,5 ton.
Elbilar väger betydligt mer än motsvarande bilar. Nya förare ska kunna få körkort med lägre krav. Klimatet står på spel. Även människors liv på vägen tydligen.