Alla ämnen
Opinion & debatt

Bensinupproret 2.0 är bara början

Den Facebook-grupp som startades av Janne Berglund från Borås tionde april för att protesterna mot höga drivmedelspriser har på extremt kort tid vuxit till Sveriges största. Janne tyckte att nu får det vara nog när bensinen kostade mer än 16 kronor per liter.

Förväntan var att samla ett hundratal. Fem veckor senare, har gruppen Bensinupproret 2.0 hela 550 000 medlemmar! Uppenbarligen har detta träffat en nerv hos många. Detta engagerar mer än massinvandring eller ökning av grov brottslighet. Nog kommer detta att sätta spår i hur landet ska ledas framåt.

Miljöpartiet och Vänstern vill i EU-valet förbjuda framtida försäljning av fossildrivna bilar, i princip alla bensin- och dieselfordon. Under tiden gynnas de redan rika med en elbilsbonus om 60 000 kronor och missgynnas de med lite i plånboken som köper en energieffektiv dieselbil. Dessa kan oftast tankas med 40 procent förnybart, en del även med HVO100. En ny förbjudande lagstiftning har nyligen utretts av Åsa Romson men en lösning för vanliga människor på en normal lön uteblir.

Utsläppen ökar

Per Bolund rabblade grodor i SVT:s Agenda som nyblivet språkrör att de som inte har råd med en elbil kan gå till begagnatmarknaden. Meeh! Centerpartiets EU-kandidater skrev i Eskilstunakuriren att Sverige måste behålla motorn. Skälet är att elektrifiering och biodrivmedel behövs. Politiken måste utgå från forskning om klimatnytta och inte snäv ideologi om vad som är bäst. På frågan om varför nu utsläppen planat ut och ökar, vilket var tvärtom för Alliansregeringen, svarade Bolund med att Sverige har högkonjunktur. Detta är inte godkänt. Sverige kan reducera utsläppen och växa ekonomiskt. Vi behöver mindre av förbud och mer av utveckling för landet, inte avveckla glesbygd och människors resande.

Flera politiker påstår att det var dyrare att köra förr och att skatterna inte höjt rekordpriserna. Men biltillverkarnas siffror stämmer ofta inte. Auto Motorsport visade i biltest flera bilar med 50 procents högre bränslekonsumtion. Skatterna är nu på toppnivå, mer än tio kronor per liter går till statskassan. Att en full tank kostar mer än 1 000 kronor är kännbart. Därför är folk upprörda och ledsna.

Så behöver det förstås inte vara. Biodrivmedel från inhemsk produktion ger unika möjligheter. Svenska producenter kan minska importberoendet. Diesel kostar mindre än bensin trots att den innehåller fyra gånger mer biodrivmedel och beläggs med full skatt.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, (MP), har drivit fram miljözoner och hävdar att ”all förbränning är skadlig”. Stadens tjänstemän invände att stadsluften ändå väntas klara miljökvalitetsnormen. Utsläppen från dagens nya bilar är inte hälsofarliga. Helldén svarade med att han vill utrota motorn av klimatskäl:

Din nya bil måste gå på el. Allt annat är oförsvarligt!

En Tesla 3 kostar enligt tidningen Recharge cirka 650 000 kronor. Det är inte småpotatis. Överbeskatta inte drivmedel, utveckla inhemska biodrivmedel och behåll motorerna. Det ger mest värde både för klimatet, plånboken och människors behov av att resa.

Text: Tomas Ekbom, Programdirektör BioDriv / Svebio


Denna krönika publicerades först i Bioenergi nr 3-2019 som du hittar i vårt bibliotek med e-tidningar

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy