Alla ämnen
Opinion & debatt

Nytt i Svebiobloggen: Nu har de gröna solcellerna kommit igång igen

Jag tittar ut genom fönstret från frukostbordet på den skira grönskan. Nu har till och med linden på vår bakgård fått löv, och då återstår väl bara askarna vid vårt lantställe. De är ju som fina damer, enligt ett talesätt jag hörde som barn: ”Sist ur sängen och tidigast till vila”. Asken är känsligast för kyla av våra träd, och kommer sist ut i lövsprickningen och inleder också lövfällningen på hösten.

Foto: Kjell Andersson Förra året i maj startade ett projekt med HVO100 tillsammans med Taxi Göteborg och cirka hundra bilar, främst Volvo V90 med motorerna D3 och D4. I oktober öppnades därefter möjligheten för samtliga taxibolag i Sverige att tanka sina bilar, Volvo S90 och V90 från modellår 18 och framåt samt Volvo V60 från modellår 19 och framåt med motorerna D3, D4 och D5.
Vi är nöjda med de goda resultaten från provningen med taxiflottor i Sverige. Därför kan vi släppa HVO100-bränslet fritt även för privat -och tjänstebilskunder, säger Mats Andersson, Vice President, Propulsion Power Systems på Volvo Cars.
De modeller som nu öppnas för tankning med HVO100 är bilar som nu är i produktion av SPA- och CMA-bilarna XC90, S90, V90 och V90 Cross Country, XC60, V60, V60 Cross Country samt XC40* som har Volvo Cars egentillverkade, fyrcylindriga dieselmotor. Inga konverteringar eller anpassningar krävs. XC90 var den första bilen ut från SPA-plattformen och den kom 2015.- Vi ser det som mycket positivt att vi nu kan erbjuda de kunder som har en dieseldriven Volvobil bland de aktuella modellerna att kunna tanka ett fossilfritt alternativ, säger Mats Andersson.- Dessa bilar har ett bränslesystem anpassat för HVO100-bränslets lite annorlunda egenskaper, fortsätter han.

Sänker utsläppen med upp till 90%

Den HVO100 – HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja – som omfattas ska vara godkänd enligt den europeiska bränslestandarden för paraffinisk diesel EN15940. Det fossilfria, förnyelsebara bränslet HVO100 sänker utsläppen av växthusgasen – CO2 – med upp till 90 procent.Bra att veta är också att i dag är den fossila diesel som tankas i Sverige uppblandad med HVO. Inblandningen kan vara upp till 49 procent beroende på drivmedelskedja. Detta är ett godkänt bränsle för samtliga dieseldrivna Volvobilar.Fotnot:* Omfattar XC90 från 2015, S90, V90, V90 Cross Country från 2016 och framåt, XC60 från 2017, V60, V60 Cross Country från 2018 och framåt samt XC40 från 2018 och framåt. Äldre bilar med samma modellbeteckning omfattas inte.

Löven är fantastiska levande solfångare. Nu börjar de att med solljusets hjälp bygga upp biomassa i sina celler. En del av den energi de fångar behövs för den egna överlevnaden, men träden lagrar också upp en stor del genom att bilda ved som finns kvar till kommande år.

Fotosyntesen är en fantastisk process och motorn för allt liv på jorden. Den tar vara på solens energi och omvandlar luftens koldioxid och vattnets väte till energirika kolväte-föreningar som ger näring till människor, djur och mikroorganismer.

Att kunna utvinna mycket material och energi från jordbruk och skogsbruk är hållbart och förnybart. En viktig del av ett 100 procent förnybart energisystem.

I Sverige har vi kommit mycket långt när det gäller att ta vara på den här resursen, och inte minst skogens träd. Vi har under de senaste årtiondena byggt upp ett skog-bioenergi-system som är imponerande, och som levererar en mycket stor klimatnytta.

Jag har försökt beskriva detta system i en rapport som för några veckor sedan publicerades på FN-organet IRENA:s hemsida. Rapporten är ett samarbete med Jeffrey Skeer från IRENA, som står för International Renewable Energy Agency.

Läs hela blogginlägget 

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy