När tre fjärdedelar av 2016 har passerat toppas försäljningslistan för gasbilar i Sverige av Volkswagen Golf Sportscombi Bluemotion TGI. Bioenergi har testat biogasbilen.
Volkswagen Golf Sportscombi finns för flera drivmedel, förutom för bensin och diesel finns den även för bioetanol och biogas. Gasmodellen lanserades i början av 2015, men den bil jag testar är av 2016 års modell. Golf Sportscombi är en rymlig mellanklassbil, något mindre än storasyskonet Passat.
40 mil på gas
Förarplatsens utformning ger bra överblick och instrumenteringen är tydlig, enkel och påminner om utformningen i Passat. Det som avslöjar att bilen är gasdriven är den separata tankmätaren markerad med CNG som står för compressed natural gas. Gastanken kan fyllas med 15 kilo metangas, något som ska räcka uppåt 40 mil, enligt Volkswagen. Bensintanken rymmer 50 liter och beräknas räcka för ytterligare upp emot 90 mils körning. Motorn använder gasen automatisk så länge trycket i tanken är tillräckligt högt, sedan slår automatiken över till bensin. Prestanda är samma vid drift med bensin som med gas. När jag fyller på gas vid en OKQ8-mack i Södertälje visar det sig att pumpen levererar Biogas 50, vilket innebär att det är 50 procent naturgas och 50 procent biogas som fylls i bilen. Om jag hade haft ett E.ON-tankkort med Biogas100-avtal och betalt 1,25 krona extra per kilogram gas hade E.ON garanterat produktion av biogas motsvarande den mängd fordonsgas jag tankar. Då hade koldioxidutsläppen minskat med hela 71 procent jämfört med bensin och diesel, nu får jag nöja mig med 48 procents klimatnytta.
Rymlig
Utrymmet i bilen räcker till, både fram och bak, för en person med en längd på 186 centimeter. Golf Sportscombi känns överraskande rymlig, även i bagageutrymmet. Av gastanken syns ingenting, men det extra lastutrymmet under golvet, där reservhjulet brukar finnas, har använts för gastanken.
Lättkörd
Golf andas körglädje så även kombimodellen som ligger fint på vägen och styr lätt genom kurvorna. Motorstyrkan är måttlig men räcker för de flesta situationer. Automatlådan byter växel så omärkligt att det nästan känns som att köra elbil. Start och stopp-funktionen sänker förbrukningen ytterligare. Bilen ger ett bra helhetsintryck, min enda fundering gäller hållbarheten för gastankarna. Tidigare i höst gick Volkswagen ut och återkallade äldre gasbilar av modellerna Caddy, Passat och Touran för att inspektera och eventuellt byta ut gamla gastankar som kan ha blivit skadade av korrosion. Det är bra att Volkswagen kollar tankarna och står för eventuella kostnaden. Förhoppningsvis kommer bilbesiktningen att kontrollera gastankar framöver så att detta inte behöver vara någon källa till oro.
Denna text publicerades först i Bioenergi nr 5-2016
Fakta
VW Golf SC 1,4 TGI Bluemotion
Pris: Från 230 000 kr (årsmodell 2017, Master)
Förmånsvärde: Cirka 1 742 kronor per månad, brutto.
Motor: TGI 110 Bensin/CNG, 81 kW/110 hk), vridmoment 200 Nm vid 1 500 varv
Längd/bredd/höjd (cm): 456,2/179,9/151,5
Tjänstevikt: 1 395 kg (aut)
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad DSG automat
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,4 kg CNG/100 km, 5,1 l bensin/100 k
Övrigt: 40 procent reducerat förmånsvärde t.o.m. 2020