Flygningen över Atlanten genomfördes på ett maximalt miljövänligt tillvägagångssätt, där reducerad flygtrafik på grund av Covid-19 möjliggjorde optimala flygförhållanden.
DHL Express, världens ledande leverantör av internationella expressleveranser, genomförde en banbrytande flygning tidigt på morgonen den 1 juli. På sin flygning från DHL:s flygnav i Leipzig till JFK International Airport i New York, konsumerade ett A330-200F en betydligt lägre mängd bränsle och genererade minskade koldioxidutsläpp. Detta möjliggjordes av det mindre upptagna luftrummet till följd av Covid-19-pandemin. DHL:s operativa flygbolag European Air Transport GmbH har identifierat mer än 50 åtgärder som stödjer en ”perfekt flygning”, som sparar jetbränsle och minskar koldioxidutsläpp. Dessa inkluderar tvätt av motor före flygning för en förbättrad aerodynamik, ruttoptimering med hjälp av ett modernt flygplaneringssystem, en optimal start (obegränsad stigning till kryssningshöjd från Leipzig/Halle-flygplats) och bästa möjliga landning vid New York John F. Kennedy International Airport, där flygplanet kan sjunka i en konstant vinkel med minimum motorstyrka.
– Vi arbetar varje dag med att sammankoppla människor och förbättra deras liv, säger Alberto Nobis, vd för DHL Express Europa. Vi vill få våra kunders försändelser till önskad destination så snabbt som möjligt. Det är därför vi finns i mer än 220 länder och territorier runt om i världen. Vi är också medvetna om vårt ansvar gentemot miljön och vi försöker använda innovativ teknik för att tillämpa alla möjliga medel i vår logistikkedja för att bli effektivare och miljövänligare. Optimala rutter och mindre jetbränsleförbrukning kommer hjälpa oss att bli ännu grönare.
En minskning av koldioxid på 3 150 kg
Den ”perfekta flygningen” utfördes under verkliga driftsförhållanden med lastflygplanet laddat till sin vanliga kapacitet (cirka 60 ton gods). Flyget startade från DHL Express facilitet i Leipzig/Halle i onsdags, den 1 juli, kl. 03.00 och landade i New York kl. 12.05 samma dag. DHL Express utvecklade detta optimala flygscenario i samarbete med alla flygkontrollenheter och andra luftfartspartners längs Atlanten-rutten, inklusive German Air Traffic Control (DFS), Eurocontrol, NATS (National Air Traffic Services, UK), IAA (Irish Aviation Authority) ), Shanwick Oceanic Control, NavCanada, ISAVIA (Island), IATA (International Air Transport Association), FAA (Federal Aviation Administration) och PANYNJ (hamnmyndigheten i New York och New Jersey). Totalt 13 deltagande institutioner åtog sig att stödja en optimal flygväg och flyghöjd med hänsyn till faktiska väderförhållanden, vind och annan lufttrafik under flygningen. Flygbesparingen för flygningen blev 1 000 kg av jetbränsle, vilket motsvarar en minskning av koldioxid på 3 150 kg.
Klimatmål för nollutsläpp
– Vi är mycket glada över att ha så många partners ombord för denna flygning, sa Roy Hughes, vice verkställande direktör, DHL Network Operations Europa. Tillsammans har vi grundligt förberett oss och sett fram emot dess genomförande, liksom resultaten. Vår ”perfekta flygning” kan visa en väg mot effektivisering av flygfrakt med lägsta möjliga bränsleförbrukning och minskning av koldioxidutsläpp. Med denna flygning fick vi viktig insikt om lufttransportindustrin samt att den bidrar till Deutsche Post DHL Groups klimatmål för nollutsläpp från transporter.
Driver utvecklingen för biobränsle
Detta är bara ett av många initiativ som Deutsche Post DHL Group genomför för att göra logistik och luftfart så miljövänligt som möjligt. Med åtgärder som den nuvarande förnyelsen av A330-200F-flottan och förvärvet av 14 nya Boeing 777F-flygplan som genererar upp till 18 procent mindre koldioxidutsläpp, liksom byggandet av ett miljövänligt logistikcenter vid Köln/Bonn-flygplats, har företaget investerat stort i moderniseringen av sin flygfraktverksamhet under de senaste åren. Dessutom använder Deutsche Post DHL Group gröna alternativ istället för traditionella bränslen vid olika transportverksamheter. Inom ramen för sitt medlemskap i aireg e.V. och Global Alliance Powerfuels, driver företaget utvecklingen av hållbara bränslen som biobränsle eller e-bränsle framåt. För vägtransport svarar elfordon redan för en betydande del av företagets flotta.