I oktober 2016 levererades en ny etanollastbil av Scania till Berglunds Åkeri som kör för DHL i Eskilstuna. Det blir företagets andra gröna lastbil som drivs med etanolföretaget Sekabs förnybara bränsle ED95.
Berglunds Åkeri har haft en etanollastbil i drift sedan 2011 och väljer nu att investera i ytterligare en. Lastbilen har varit i drift lika mycket som åkeriets diesellastbilar, måndag till fredag. Den nya etanollastbilen kommer att få DHL:s logotyper och användas uteslutande för transportföretagets räkning i Mälarregionen. Den har tillverkats av Scania och är utrustad med en Euro 6-motor som har anpassats för etanoldrift.
– Vi vill dra vårt strå till stacken när det gäller klimatet och ser också att vi kan vinna affärer på att erbjuda ett grönt alternativ. Den etanolbil vi redan har fungerar jättebra och då kändes det naturligt att investera i en till, säger Patrik Skoog, vd för Berglunds Åkeri.
Bättre än någonsin
– Dagens etanolmotorer är bättre än de någonsin varit och kan på allvar konkurrera med diesel vad gäller bränsleeffektivitet. När det gäller klimatnyttan så är det en enorm skillnad med etanol i tanken, säger Robert Sobocki, vd för Scania-Bilar Sverige.
Etanoldrivmedlet ED95 tillverkas och levereras av Sekab. Om alla svenska lastbilar skulle gå över från diesel till ED95 skulle deras klimatutsläpp kunna minska med 90 procent. Det motsvarar 3 miljoner ton, enligt beräkningar som bygger på statistik från myndigheten Trafikanalys.