Hönöledens fyra färjor står idag för den högsta dieselförbrukningen, och därmed koldioxidutsläppet, av Färjerederiets samtliga färjor. En övergång till det fossilfria alternativet HVO - Hydro treated Vegetable Oil – ger här maximal effekt. Man räknar med en minskning på 6000 ton koldioxid per år. Det är en betydande andel av det totala utsläppet på 33 000 ton koldioxid från färjorna på de statliga lederna.
– Vi har ökat takten på våra miljöåtgärder. För de frigående färjorna ser vi över fossilfria alternativ. Vi bygger en frigående eldriven färja, med en kapacitet för 80 bilar ombord, och vi elektrifierar våra lindrivna färjeleder, förklarar rederichef Anders Werner.
Övergången till HVO, från den miljödiesel som Hönöfärjorna idag går på, väntas bli okomplicerad. Motorer och bränsletankar fungerar med det nya biobränslet, och behöver inte byggas om. Efter två års användning av HVO kommer Färjerederiet utvärdera effekten, både när det gäller bränsleförbrukning och underhållsbehov.
– Jämfört med transportsektorns totala utsläpp av växthusgaser står Färjerederiet för en liten andel, men om Sverige ska uppnå klimatneutralitet behöver även färjedriftens utsläpp minskas, sammanfattar Anders Werner.