Förnybar diesel i form av HVO ökade med 66 procent under 2016 och står nu för två tredjedelar av all biodrivmedelsanvändning i Sverige. Användningen av HVO minskade utsläppen av växthusgaser med 2,8 miljoner ton. Det framgår av en ny rapport från Energimyndigheten.
– HVO kan både användas direkt i befintliga dieselmotorer och blandas in i vanlig fossil diesel i hög andel, vilket gör att efterfrågan på HVO ökar snabbt och utsläppen minskas effektivt. Med regeringens förslag om ökad inblandning av förnybart i bensin och diesel kommer efterfrågan på HVO att öka ytterligare, säger Fredrik Törnqvist, chef för näringspolitik på Neste AB.
Vanlig fossil diesel innehöll under förra året 21 procent förnybart drivmedel, i form av HVO (17 procent) och konventionell biodiesel FAME (4 procent). Det innebar att utsläppen från diesel minskade med cirka 15 procent. Nyligen lade regeringen fram förslag som innebär att inblandning av förnybara drivmedel ska minska utsläppen från diesel med 21 procent år 2020.
Användningen av ren HVO100 ökade hela 15 gånger under 2016. Sammantaget innebar användningen av HVO att växthusgasutsläppen minskade med 2,8 miljoner ton under 2016, vilket motsvarar 73 procent av alla biodrivmedels samlade klimatnytta enligt Energimyndighetens rapport.
Råvarorna i produktionen av HVO utgjordes under 2016 av vegetabilisk och animalisk avfallsolja (38 procent), PFAD (23 procent), slakteriavfall (19 procent), raps (8 procent), tallolja (7 procent), majs (4 procent) samt soja och korn (1 procent).
– HVO kommer fortsätta att spela en avgörande roll för att minska trafikens klimatpåverkan. För att klara Sveriges ambitiösa utsläppsmål är det viktigt att en bred bas av olika råvaror kan användas i produktionen av biodrivmedel, säger Fredrik Törnqvist.
HVO, hydrerad vegetabilisk olja, är ett premiumbränsle som har samma kemiska egenskaper som fossil diesel men framställs från vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. All HVO som Neste säljer i Sverige baseras på avfall och restprodukter och minskar utsläppen av växthusgaser med 85–90 procent jämfört med fossil diesel.