Varje bok av Jan Guillou om agenten Carl Hamilton börjar med ett mord. Det är för att snabbt skapa spänning och fånga läsaren. Klimatpolitiken ska inte ge sådan spänning. Den ska ge långsiktiga, stabila regler och inga tvära kast. Tyvärr har senaste politiken gett oss en rysare och rejält magont, skriver Svebios drivmedelsexpert Tomas Ekbom.
Socialdemokraternas Karin Wanngård, som kommer styra Stockholm tillsammans med Miljöpartiets trafikborgarråd Åsa Lindhagen, gick nyligen ut med att endast elbilar och gasbilar ska få köra i Stockholms innerstad från 2024. Det är en käftsmäll till folk som satsat på en bil, kanske etanol eller miljödiesel och blir helt utestängda.
En mamma på Ekerö som skjutsar sin unga dotter till Norrmalm varje torsdagskväll till hennes dansträning för att det är otryggt i Stockholm. Glöm det.
En resa som kunde tagit en dryg halvtimme kommer nu ta nästan två timmar med buss och tunnelbana. Om bussen går. Hon kommer dessutom få se sin bil rasa i värde med sannolikt tiotusentals kronor. Detta är rent jävelskap, som Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd sa.
Varför gör de så här?
Skälet skulle vara att tusen stockholmare dör i förtid varje år p.g.a. luftföroreningar. Förtida död innebär att en person, säg 85 år dör några månader tidigare än normalt.
Sedan multipliceras antagandet med stadens befolkning. Det är inte samma sak som att tusen personer verkligen dör varje år av dålig luft!
Verkligheten är att Stockholm har en mycket god luftkvalitet, om inte en av de bästa huvudstäderna i Europa. Dessutom river tunga elbilar upp mer partiklar från asfalt och däck än någon annan typ av bil. Denna politik bygger på ideologi och inte vetenskap.
Om man hårdrar det kan man jämföra det att skolbespisningen endast ska servera barnen kall vitkål för all vanlig mat innehåller något skadligt. Kanske för mycket salt.
Sänker reduktionsplikten
En annan onödig spänning efter valet är att nya regeringen ska sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå, med bensin från 7,8 till 6 procent. Den 10 oktober hade Island, Norge, Finland och Danmark, alla högre pris än Sverige. Det är alltså inte reduktionsplikten som driver priset på bensin.
På diesel låg Sverige runt tre kronor högre, drygt 28 mot 25 kronor. Länder i södra Europa har lägre pris bl.a. att de inte behöver dyra tillsatser för vinterkvalitet. Höga priser drivs av detta och högt oljepris, rekorddyr dollar samt skatter och moms.
Ebba Busch sa vidare att bilarnas utsläpp ska minskas med elektrifiering. Enligt det brittiska analysföretaget Argus kommer minst 80 procent av EU:s bilar år 2030 ha en bränslemotor – vid det mest optimistiska scenariot för elektrifiering! Alltså behövs biodrivmedel om utsläppen ska minskas.
Saknar klimatambitioner
Det tragiska är att nya regeringen har inga klimatambitioner. Det är extra tydligt när mest hopp ställs till kärnkraft. Den är dyr, tar tio år att bygga (om ens det), har risker och är ändå inte stabil.
Hur slutar då en Hamiltonbok? Agenten vinner och får medalj, efter några fler mord. Svenska klimatpolitiken ger inte spänning, den ger skrämselhicka.