Alla ämnen
Energimarknaden

Mälarenergi planerar inte att säga upp bundna avtal

Mälarenergi planerar inte att säga upp bundna avtal
Foto: Mälarenergi

Energikrisen gör att många oroliga kunder hör av sig till Mälarenergis kundsupport.

– Vi gör allt vi kan för att försöka lugna och ge råd, säger Annika Enberg, chef för kundsupport hos Mälarenergi.

Sedan augusti har trycket ökat för var dag, konstaterar hon.

– Hela landet befinner sig i en extrem situation och många känner oro, säger Annika Enberg. Energimarknaden är komplex och svår att förstå. Vi lyssnar, försöker förklara vad som händer och vägleda, men just nu är telefonköerna väldigt långa.

Långa telefonköer

Kunderna söker information på fler sätt än via telefon och mejl. Antalet besökare på webben ökar, där Mälarenergi bland annat har en sida med energispartips.

– Utöver tydlig information på webben så har vi även vår chatt, nyhetsbrev och tipsar kunderna om ”Mitt Mälarenergi” på webben, där kunderna kan följa den egna energianvändningen.

Onsdagen den 7 september gick Sveriges Radio Ekot ut med uppgifter om att vissa elbolag vill säga upp långa, fleråriga elavtal med privatkunder med hänvisning till klausulen force majeure. Nyheten togs upp av flera medier.

Björn Lundkvist, chef för elhandel inom Mälarenergi, konstaterar att den diskussionen inte finns på Mälarenergi.

Det är ingen fråga hos oss. Vår inställning är att stå upp för våra kunders ingångna avtal. Vi planerar inte för något annat.

 

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy