Under Elmia Lastbil i Jönköping i augusti lämnade Scania Sverige AB symboliskt över nycklarna till Arla som inom kort kommer att börja ta emot en leverans bestående av 48 lastbilar förberedda för att kunna köras på biodiesel i form av RME.
Med denna leverans av lastbilar för RME kommer Arla att uppnå en fossilfri fordonsflotta i Sverige med fordon som går på drivmedel som RME, HVO eller ED95.
Arla har satt upp ett mål att bli fossilfria 2020. Vi är glada över att vi redan är där, säger Berne Carlsson, fordonschef på Arla.
Under 2019 och 2020 kommer Scania att leverera de 48 lastbilarna till Arlas distributionsenheter i Järfälla, Linköping, Jönköping, Göteborg, Örebro, Ronneby och Visby. Enligt Scania kan RME reducera koldioxidutsläppen med upp till 66 procent och samtidigt ha en positiv effekt på emissioner av partiklar och kväveoxid jämfört med fossil diesel.
Lösningar för lokala förutsättningar
Scania kan leverera fordon och motorer för alla typer av fossilfria drivmedel.
– Vi tror inte att det är ett enda drivmedel som är lösningen för alla. Vi måste inse att lokala förutsättningar som till exempel tillgänglighet och infrastruktur påverkar vilken lösning som passar bäst, säger Fredrik Lundström, försäljningschef för Scania Sverige.
Reducerar utsläpp
Drivmedlet RME reducerar utsläppen av koldioxid med upp till 66 procent, och påverkar också partiklar och kväveoxider positivt. Sedan årsskiftet är också RME skattebefriat och gynnar därmed både miljön och företagens ekonomi.
Denna krönika publicerades först i Bioenergi nr 5 – 2018 som du hittar i vårt e-tidningsbibliotek