Fredagen den 5 oktober levererade Bilmetro Lastbilar Sveriges första lastbil med den nya 13-liters etanolmotorn. Motorn är på 410 hästkrafter och drivs av svensktillverkad etanol, ED95.

Bilen ingår i Bilmetro lastbilars hyrflotta och hyrs ut till Josef Lindberg i Sandarne. Den kommer att köra etanol ED95 ut från Agroetanol, Lantmännens anläggning i Gävle till kunder i Mälardalen.
Fyra fossilfria drivmedel
ED95 är ett av fyra fossilfria drivmedel som Scania idag kan erbjuda motorer för, de övriga är biogas, RME och HVO. ED95 minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med diesel. 13-litersmotorn kommer även att följas upp med en mindre 9-liters motor vilket gör att distributions- och anläggningsåkerier kommer kunna köra på ED95. I Sverige finns det idag två tillverkare av ED95, Agroetanol och SEKAB.
– Vi är väldigt glada över att få den första av den nya generationens förbättrade etanollastbilar till Bilmetro Lastbilar. I det skifte som sker till fossilfria transporter är ED95 ett viktigt drivmedel och det är extra roligt att vi ligger långt framme i ett hållbart kunderbjudande, säger Johan Améen nytillträdd VD på Bilmetro Lastbilar.
För medeltung fjärrtrafik
Den nya 13-litersmotor för ED95 introducerades tidigare i år. Scanias raka 13-litersmotor utgör grunden för den nya, kraftfulla ED95-motorn. Scanias bioetanolmotorer arbetar med kompressionständning vilket håller nere behovet av förändringar i själva motorn. Motorn har en karaktär med styrka redan på låga varv, motorn ger 2 150 Nm precis som sin dieselsläkting.
– Den här bioetanolmotorn passar för en rad olika applikationer och kommer att göra ett utmärkt jobb i allt från anläggningsbilar till dragbilar för medeltung fjärrtrafik, säger Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks.
Förändringar i motorn
De mer påtagliga förändringar som har gjorts på motorn handlar om ändringar i bränsleinsprutningssystemet och modifierade cylinderlock för ökad kompression.
– Genom att använda Scanias XPI-system för insprutningen har våra ingenjörer gjort stora framsteg inte bara från ett prestandaperspektiv utan också när det handlar om underhållsbehovet, säger Henrik Eng.
ED95 lätt att hantera
Den nya ED95-motorn kräver oljebyte efter 4 500 mil under normala betingelser och insprutarna behöver översyn efter 9 000 mil. Bioetanol ger en kraftfull CO2-reduktion till en överkomlig kostnad.
– Vårt mål är att alltid erbjuda ett mer hållbart alternativ till alla våra kunder och med den här motorn adderar vi ytterligare ett alternativ som är hållbart, säger Henrik Eng.
Denna text publicerades först i Bioenergi nr 5 – 2018 som du hittar i vårt e-tidningsbibliotek