Det är tydligt att den stoppade skattebefrielsen på biogas har påverkat biogasanvändningen negativt, rapporterar Energigas Sverige. Den totala biogasanvändningen i Sverige sjönk med sju procent till drygt 4,1 TWh under 2023.
Nettoimporten minskade med 13 procent under 2023, visar ny statistik från Energimyndigheten och Energigas Sverige.
Minskningen av importen och totala biogasanvändningen under 2022 beror till stor del på den ansträngda gasmarknaden och de höga gaspriser som följde av Rysslands invasion av Ukraina i början på 2022.
– Under 2023 stabiliserades gasmarknaden och gaspriserna, men i stället upphörde plötsligt skattebefrielsen för biogas att gälla i början av 2023 på grund av en EU-dom. Sedan dess beskattas biogas som naturgas alternativt gasol, vilket till stor del förklarar den fortsatta minskningen av biogasanvändningen under 2023. Det visar hur viktig skattebefrielsen varit för att skapa konkurrenskraft för biogas som drivmedel och uppvärmningsbränsle och att den så fort som möjligt måste återställas, säger Maria Malmkvist, vd på Energigas Sverige.
Bra resultat för flytande biogas
Under 2023 var det fem anläggningar som producerade flytande biogas, LBG, från uppgraderad biogas. För att producera LBG kondenseras uppgraderad biogas till flytande form genom nedkylning till omkring -163˚C.
Totalt producerades 180 GWh LBG under 2023, en ökning med 15 procent jämfört med 2022. Den totala LBG-användningen ökade med 164 procent till totalt 0,6 TWh under 2023, till stor del på grund av ökad import.
LBG kan användas på samma sätt som LNG (Liquified Natural Gas) i exempelvis industri, sjöfart och tunga långväga vägtransporter.
– Flytande biogas, LBG, är en nyckel för att biogasen ska kunna nå kunder i hela Sverige eftersom det saknas utbyggt gasnät i stora delar av landet. Flytande biogas behövs för att tunga vägtransporter, sjöfarten och industrin ska kunna bli helt fossilfria. Så det är glädjande att LBG-marknaden utvecklas positivt även om vi vet att marknaden för LBG-lastbilar är mycket pressad sedan skattebefrielsen försvann i kombination med sänkt reduktionsplikt och sänkt dieselskatt, säger Maria Malmkvist, vd på Energigas Sverige.
Läs hela rapporten här.