Alla ämnen
Biodrivmedel & Transport

Svebio välkomnar besked om klimatstyrning av drivmedlen

- Regeringens förslag om att införa reduktionsplikt för drivmedel, som gynnar de mest klimatsmarta biodrivmedlen, välkomnas av biodrivmedelsbranschen. Vi har länge efterfrågat ett långsiktigt styrmedel som gör det möjligt att investera i mer svensk produktion av biodrivmedel, och att få en fortsatt snabb omställning, bort från fossila drivmedel. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, i en kommentar till regeringens förslag om bränslebyte i transportsektorn.

– De kvoter som föreslås är tyvärr tagna i underkant. Det finns därför en risk att det nya systemet snarare bromsar än stimulerar utvecklingen. Vi kommer nu att noga granska förslagen för att bedöma vilka effekter de får på marknaden.

– Vi är glada att man nu tar bort skatten på E85 och på rapsdiesel, FAME. Vi önskar att man inte väntar till årsskiftet, utan tar bort skatten redan 1 augusti.

– Klimatkvoten för bensin 2018 – 2020 öppnar för högre inblandning av etanol i bensinen, med introduktion av E10 på den svenska marknaden.

– Som komplettering till detta förslag borde regeringen också föreslå ett kvotsystem för bioflygbränsle, istället för att gå vidare med det starkt kritiserade förslaget om en allmän flygskatt.

– Det finns fortfarande en stor osäkerhet om hur EU:s politik kommer att påverka Sverige efter 2020. Det förslag som lagts av EU-kommissionen i vinterpaketet innebär att man vill fasa ut biodrivmedel från åkergrödor. Den svenska regeringen och de svenska EU-parlamentarikerna måste stoppa det förslaget. Vi behöver biodrivmedel både från åkern och från skogen för att kunna byta bränslen i transportsektorn och snabbt sänka utsläppen av koldioxid.

Bioenergis mest lästa

Få de senaste nyheterna inom bioenergiområdet.

Prenumerera gratis på Bioenergis nyhetsbrev.
Skickar begäran
Jag godkänner att Bioenergi lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om vår integritetspolicy